بی بی سی فارسی

دولت افغانستان: طالبان از تاکتیک ‘حمله و تکذیب’ استفاده می‌کند؛ خلیلزاد: طالبان نقش مهم در جنگ علیه داعش بازی کرده

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دریک اعلامیه مشترک نهادهای امنیتی افغانستان آمده که “حملات خونبار تروریستی” روز سه‌شنبه بر یک زایشگاه صد تختی در دشت برچی کابل، حمله بر مراسم تشیع جنازه در شرق افغانستان و حمله با خودرو انفجاری در شهر گردیز “توسط طالبان انجام شده است.”

در اعلامیه امروز شنبه (٢٧ ثور/اردیبهشت) تاکید شده که تاکتیک “حمله و تکذیب” طالبان بر اهداف ملکی امر تازه نیست و “منابع اطلاعاتی افغانستان اسناد موثقی دال بر انجام آن توسط طالبان را ارائه نموده‌اند.”

این نهادها مدعی شده‌اند که عدم پذیرش مسئولیت این حملات خونین اخیر توسط گروه طالبان به “دلیل افزایش فشار افکار عامه، نگرانی نهادهای ملی و بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری” است.

در ادامه اعلامیه تاکید شده که “حملاتی که قبلا طالبان آن را غزوه و حمله‌ استشهادی می‌نامیدند، امروز خود آن حملات را جنایت و فاجعه می‌خوانند.”

در اعلامیه نهادهای امنیتی آمده که افغان‌ها به خوبی آگاه هستد که تاکتیک “حمله و تکذیب” توسط طالبان و محکوم کردن آن و “انداختن مسئولیت جنایت به دوش سایر گروه‌های تروریستی مثل داعش، نمی‌توانند جنایات و دهشت‌آفرینی خود را پنهان کنند.”

طالبان هرساله عملیات نظامی خود را در بهار اعلام می‌کند. نهادهای امنیتی افغانستان مدعی شده که امسال این گروه بدون اعلام رسمی عملیات نظامی خود را رسما شروع کرده است.

سخنگویان طالبان با صدور اعلامیه‌ای گفتند که حمله به زایشگاه دشت برچی کابل و مراسم تشیع جنازه در ننگرهار کار آنها نبوده است.

گروه طالبان هر دو واقعه را “تقبیح” کرد و گفته که این رویدادها کار “جهت‌های جنایتکار و مغرض است، که می‌خواهند با استفاده از کشتار مردم بی‌گناه، به اهداف شوم‌شان برسند.”

طالبان افزوده بود که در حمله به زایشگاه دشت برچی نقش نداشته و “آن را یک عمل وحشیانه، غیر اسلامی و غیر انسانی می‌داند.”

خلیلزاد: طالبان نقش مهم در جنگ علیه داعش بازی کرده

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان نیز روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با مورگان ارتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که “طالبان و داعش دشمن قسم‌خورده همدیگر هستند، در جنگ علیه داعش طالیان نقش مهمی بازی کرده است.”

آقای خلیلزاد تاکید کرد که قبلا هم گفته ام که ارزیابی آمریکا این است که حمله به یک زایشگاه در کابل و یک مراسم خاک‌سپاری در ننگرهار کار شاخه گروه دولت اسلامی (داعش) است که دشمن روند صلح است.

او افزود که دو چالش عمده رهایی زندانیان و کاهش خشونت است.

ادامه خشونتها از طرف دولت و طالبان است. او گفته که با سفر به دوحه درباره کاهش خشونت و رهایی زندانیان با طالبان صحبت کرده است.

آقای خلیلزاد در مورد حمله طالبان با یک خودرو بمب گذاری شده در گردیز گفت که “یک کار خیلی منفی بود”، و از طالبان و حکومت می‌خواهیم که کاهش خشونت از هر دو طرف باید انجام شود. او افزود که طالبان گفته که این حمله در واکنش به فرمان رئیس جمهور غنی بوده که به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داده که از حالت دفاعی خارج به حالت تهاجمی درآیند.

آقای خلیلزاد می ‎گوید که حدس و گمان‌های وجود دارد که با ادامه پیشرفت روند صلح در افغانستان، ممکن است طالبانی که از صلح حمایت نمی‌کنند، به گروه‌های “تروریستی” همانند گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بپیوندند.

او گفته است که “ما از این احتمال آگاه بودیم” ولی آمار آنها مشخص نیست.

در روزهای گذشته نیروهای امنیتی ملی در یک عملیات در کابل شماری از شورشیان را دستگیر کرد و امنیت ملی افغانستان گفت که هسته مشترک شبکه حقانی وابسته به طالبان و داعش را در کابل از بین برده است.

او در پاسخ به این سوال اینکه شاخه خراسان داعش چه ارتباطی با شاخه‌های دیگر داعش در عراق و سوریه دارد گفت که شاخه خراسان داعش همانند شاخه داعش در شرق، عراق و سوریه است و به دنبال خشونت دائمی است، به صلح ایمان ندارد، جاه طلبی جهانی دارند، و در صدد تشدید درگیری فرقه‌ای هستند.

خلیلزاد افزود که داعش وحشیانه ترین حملات شیعیان هزاره‌ را هدف گرفته است.

آقای خلیلزاد می‌گوید تفاوت میان طالبان و داعش ایدئولوژیک است و طالبان بعد از امضاء توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان بیانه‌ای در باره داعش صادر کرد. این دو در حال جنگ بوده، یکی مخالف روند صلح است و دیگری از روند صلح حمایت می‌کنند.

Getty Images
آقای خلیلزاد گفته که با پیشرفت روند صلح شماری از نیروهای طالبان به داعش خواهد پیوست

توقف رهایی زندانیان طالبان

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برنامه آزادی زندانیان طالبان فعلا متوقف شده است.

براساس توافق نامه آمریکا و طالبان قرار بود که پنج هزار زندانی گروه طالبان و یک هزار زندان افغان که در بند طالبان هستند رها شود.

https://www.facebook.com/gmicafghanistan/posts/3086860504727432

آقای فیصل گفت تا زمانی که طالبان بر اساس توافقنامه امضا شده یک هزار زندانی دولت را رها نکنند و خشونت‌ها را کاهش ندهند، دولت افغانستان دیگر زندانیان طالبان را رها نمی‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اضافه کرد که دولت تا کنون یک هزار زندانی طالبان را آزاد کرده امااو مدعی شد که طالبان کمتر از ۲۰۰زندانی را رها کرده‌اند.

آقای فیصل گفت طالبان به خشونت رو آورده و در هفته سوم ماه رمضان، ۷۹غیرنظامی توسط این گروه کشته و ۲۱۸تن دیگر زخمی شده‌است.

او افزود که حملات طالبان نسبت به هفته پیش حدود ۳۰۰درصد افزایش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل