خبرهای تازه

افغانستان همگام با سیاست از قبل اعلام شده امریکا پیش میرود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

دولت افغانستان هم گام با سیاست از قبل اعلام شده امریکا به پیش می رود نه با خواسته های دونالد ترمپ.

ریاست جمهوری می گوید که بین پالیسی ایالات متحده امریکا و گفته های اخیر رییس جمهور ترمپ تفاوت وجود دارد.

نبی مصداق، مشاور رییس جمهور در باره گفنه های رییس جمهور امریکا انتقاد کرده می گوید: آقای ترمپ بدون مطالعه در باره افغانستان حرف می زند و امریکا حتا تاکنون راهبرد اش برای جنوب آسیا را هم به درستی عملی نکرده است.

به گفته او دولت افغانستان از وزارت خارجه امریکا وضاحت خواسته که آیا سیاست امریکا با خواست دونالد ترمپ مبنی بر پیکار پاکستان با داعش همخوانی دارد یا نه؟

مشاور رییس جمهور می گوید: “از وزارت خارجه وضاحت می خواهند که اقای ترمپ فکر می کند که پاکستان هم از ممالکی باشد که روی داعش را بگیرد و نگذارد به افغانستان بیاید، آیا این امکان دارد و آیا سیاست شما همین چیز است.”

این در حالیست که روز گذشته دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا در نشست کابینه اش حضور نظامی روسیه در دوره جهاد را در افغانستان توجیه کرد و گفت که به جای امریکا باید پاکستان، هند و روسیه در افغانستان بجنگند.

این گفته ها واکنش های گونه‌گون را در میان آگاهان و اعضای جامعه مدنی در کشور در پی داشت.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع نهاد های مدنی درین مورد اظهار می‌دارد: “دیدگاه های متفاوت در درون امریکا سبب شده که سیاست های امریکا به بن بست باشد و متاسفانه قربانی آن را افغانستان می پردازد.”

با این حال روز پنجشنبه (۱۳ جدی) رییس ستاد ارتش امریکا نیز به کابل آمد؛ ارگ می گوید در دیدار رییس جمهور با مارک مایلی، روی تاثیر راهبرد امریکا برای افغانستان، روند صلح و برنامه دولت برای رسیدن به خودبسندگی گفتگو صورت گرفت.

محمد رادمنش یک تن نظامی پیشین درین مورد می گوید: “ترمپ فقط می خواهد که وضعیت در افغانستان طوری شود که اگر آنها می برایند در افغانستان بر آینده مناسبات با امریکا را به شکلی که حالا است نگاه کند.”

حالا از یک سو دونالد ترمپ گزینه خروج نظامیان اش از افغانستان را زیر ارزیابی گرفته و از سوی دیگر زلمی خلیل زاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان دنبال پایان بخشیدن به جنگ طالبان با دولت افغانستان است.

 با این وضع معادله طولانی ترین جنگ امریکا در حال تغییر گفته می شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل