Connect with us

رویداد های اخیر

دومین نشست دوحه در مورد افغانستان برگزار شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۹, ۱۴۰۲)

دومین نشست دو روزه‌ی خاص سازمان ملل متحد در مورد افغانستان به میزبانی سرمنشی این سازمان امروز (۲۹ دلو) در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

قرار است که نمایندگان حدود ۲۰ کشور جهان و هم‌چنان ملل متحد در مورد افغانستان بحث کنند اما گفتگوی آن‌ها پشت دروازه‌های بسته خواهد بود.

بحث در مورد تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان، بررسی گزارش فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده خاص ملل متحد برای کشور و مسایل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان از آجندای مهم این نشست گفته شده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران برای افغانستان که در این نشست اشتراک کرده، ابراز امیدواری می‌کند که نشست دوحه بتواند گره‌گشای مشکلات افغانستان باشد.

بر بنیاد گزارش‌ها، نمایندگان حدود ۲۰ کشور جهان در نشست دوحه سرگرم مشوره درباره اتخاذ مواضع خویش در قبال افغانستان زیر کنترول امارت اسلامی خواهند بود.

در این نشست هم‌چنان شماری از فعالان حقوق زنان افغان و نمایندگانی از جامعه مدنی کشور حضور دارند.

با این حال، هیأت امارت اسلامی در نشست دوحه اشتراک نکرده است. سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که آنان از سازمان ملل خواستار برگزاری این نشست به سطح بلند و با حضور سرپرست وزارت خارجه افغانستان به‌حیث طرف اصلی گفتگو کننده از جانب افغانستان شده بودند و نیز موضوع تعامل و موضوعات مهم را به آجندای آن پیشنهاد کرده بودند که به دلیل پذیرفته نشدن این خواسته‌ها، امارت اسلامی تصمیم گرفت در این نشست هیأتی را نفرستد.

آقای مجاهد افزوده است که آنان هیچ توقع و انتظاری از این نشست ندارند.

از سویی هم، شماری از آگاهان به این باوراند که دراین نشست تصمیم بزرگی در رابطه به مسایل افغانستان گرفته نخواهد شد و تنها ممکن است در مورد تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان تصمیم گرفته شود.

دراین نشست دو روزه ابتدا نمایندگان خاص کشورها به رهبری سرمنشی سازمان ملل متحد بحث و گفتگو می‌کنند و سپس نشست‌های حاشیه‌‌یی با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق زنان افغان برگزار می‌شود.

رویداد های اخیر

سیلاب‌ها در بغلان تاکنون ۳۱۵ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان تایید کرده است که ۳۱۵ نفر از اثر سیلاب‌ها در ولایت بغلان جان باخته و یک هزار و ۶۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای امروز (یکشنبه، ۲۳ ثور) گفته است که ۶۶۵ خانه به طور کلی و قسمی تخریب و یک هزار راس مواشی تلف شده‌اند.

در خبرنامه آمده است که احتمال افزایش میزان خسارات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال، معاون اقتصادی ریاست الوزرا نیز در سفرش به بغلان گفته است که امارت اسلامی با تمام امکانات به سیلاب‌زدگان کمک خواهد کرد.

ملا عبدالغنی برادر طی نشستی در این ولایت افزود که به خانواده‌های جان باختگان، مجروحان و نیازمندان رسیدگی همه جانبه صورت می‌گیرد.

از سویی هم، وزارت مهاجرین از ارسال بسته‌های کمکی برای سیلاب‌زدگان بغلان خبر داده که مشمول البسه، لباس، خیمه و ترپال می‌باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبکستان یک میلیون تُن زغال سنگ از افغانستان خریداری می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

یک هیات بلند پایه ازبیکستان در سفرش به کابل گفته است که این کشور می‌خواهد برای خریداری حدود یک میلیون تًن زغال سنگ از افغانستان، تیم تخنیکی اش را به کابل بفرستد.

هیات متشکل از الهام محکموف، وزیر ترانسپورت ازبیکستان و عصمت الله ارگاشیف، نماینده خاص ازبیکستان برای افغانستان این مطلب را در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت امور خارجه که امروز (یکشنبه، ۲۳ ثور) منتشر شد، در این دیدار، دو طرف در مورد روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی، اتصال منطقه‌ای، پروژه های ترانزیتی، تجارت، سرمایه گذاری مشترک و نقش و اهمیت ترانزیتی افغانستان و ازبکستان گفتگو کرده اند.

آقای متقی گفت که افغانستان پس از یک مدت طولانی به مسیر صلح و ثبات بازگشته است و این فرصت خوبی برای ازبکستان، سایر همسایگان و منطقه است تا از سیاست اتصال منطقه‌ای اقتصاد محور امارت اسلامی استفاده کنند.

از سوی دیگر، وزیر ترانسپورت ازبکستان تصریح کرد که این بار با یک تیم تخنیکی قوی به کابل آمده که متشکل از نمایندگان سکتور خصوصی، انجنیران خط آهن، زمین شناسی و معدن است.

آقای محکموف گفت که ازبکستان از سیاست امارت اسلامی که می‌خواهد افغانستان به مرکز ترانزیتی منطقه تبدیل شود، حمایت می‌کند.

او خاطر نشان کرد که برای آغاز کار عملی و امکان سنجی پروژه خط آهن افغان ترانس، تیمی از انجنیران را با خود آورده و هیات دیگری نیز در هفته جاری با تجهیزات به افغانستان می‌آید که عملاً کار خود را با اداره خط آهن افغانستان و سایر نهادهای مرتبط آغاز خواهد کرد.

آقای محکموف گفت که ازبکستان آماده است تا خدمات گمرکی و سرحدی را ۲۴ ساعته کند و تعرفه‌ها را کاهش دهد.

در همین حال، نماینده خاص ازبکستان برای افغانستان اظهار کرد که کشورش اکنون برای رانندگان موترهای باربری و تاجران ویزه طویل المدت می‌دهد و این روند در بخش‌های تعلیمی، صحی و سیاحتی نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود که قرار است در آینده نزدیک انجنیران ازبکستانی به هدف آغاز کار ساخت مدرسه امام بخاری در مزار شریف به افغانستان سفر کنند. به گفته وی، ازبکستان آماده است تا در بخش ترمیم اماکن تاریخی و زیارت‌ها به گونه مشترک با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان کار کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قیافه: چند شرکت بزرگ ایرانی مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

معاون اتاق تجارت ایران اعلام کرده است که چند شرکت بزرگ استخراج معادن این کشور کنسرسیوم یا مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند و یک شرکت‌ تولید فولاد هم تصمیم جدی برای ورود به بازار معدن افغانستان دارد.

قدیر قیافه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که طی چند سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهایی بین ایران و افغانستان با تمرکز بر معادن انجام شده، اما دو مانع اصلی در پیشبرد این کار وجود دارد.

وی توضیح داد که تحریم‌ها بر همکاری ایران و افغانستان تاثیر خود را می‌گذارد و ایران را در ارائه ضمانت‌نامه‌هایی که در صحن بین‌الملل قابل قبول باشد دچار مشکل می‌کند.

وی افزود که شرط دوم برای سرمایه‌گذاری برخورداری از پشتوانه مالی است؛ چنانچه در همه دنیا این بانک‌ها و بازارهای سرمایه هستند که از پروژه‌های بزرگ حمایت می‌کنند و مجری پروژه سهمی حداکثر ۱۵ درصدی از تامین مالی آن را بر عهده دارد.

به گفته وی، در ایران بانکی وجود ندارد که بتواند پشتیبانی مالی ۴۰۰ میلیون دالری تا ۵۰۰ میلیون دالری را از پروژه‌های فرامرزی ایران داشته باشد و از صاحبان کسب و کارها در بخش استخراج معادن حمایت کند.

قیافه ادامه داد: یک شرکت صنعتی و معدنی یکی از شرکت‌های ایرانی بود که در سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان وارد شد اما تحت فشار امریکا، دولت وقت افغانستان پروژه را به شرکت ایرانی واگذار نکرد؛ همچنین در دولت قبل تیمی قوی از ایران با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی به افغانستان سفر کردند و تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شد اما این توافقات هم با تغییر حکومت دیگر پیگیری نشد.

وی تصریح کرد: اگر اکنون کشورهای گوناگون مانند چین، پاکستان و ازبیکستان توانستند به معدنکاری در افغانستان روی بیاورند، حمایت مالی چشمگیر از سوی دولت‌ها و موسسات مالی دریافت می‌کنند، در حالی که شرکت‌های معدنی ایران از چنین حمایتی برخوردار نیستند.

قیافه در ادامه به وجود ذخایر عظیم سنگ‌های قیمتی در افغانستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سنگ‌های قیمتی استخراج شده از افغانستان از مجاری غیررسمی به ایران وارد و در بازار ایران معامله می‌شود اما استخراج این سنگ‌ها می‌تواند محل همکاری ایران و افغانستان باشد البته به شرط ایجاد پیش‌نیازهای یادشده.

وی خاطرنشان کرد: انتظار بخش معدن اینست که موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و بازار سرمایه از حضور معدن‌کاران در این بازار حمایت کنند، همچنین از آنجا که افغانستان یک کشور پرخطر به شمار می‌آید و بیش از چهار دهه درگیر جنگ بوده است، حکومت سرپرست افغانستان باید امنیت سرمایه را تضمین کند.

آقای قیافه تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌تواند برای سرمایه‌داران ایرانی پرسود باشد، به روابط دو کشور عمق بخشد و به همکاری‌های درازمدت بینجامد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!