اخبار ویژه

دومین گروه سیک‌ها افغانستان را ترک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یگ گروه ۱۸۰ نفری سیک های افغان قرار است روز چهارشنبه افغانستان را به مقصد هند ترک کنند.

رسانه های هندی گزارش کرده اند که آنها احتمالا اقارب قربانیان حمله ماه مارچ گروه داعش بر گوردواره آنان در کابل اند که در نتیجه آن حمله ۲۵ نفر کشته شدند.

اتحادیه سیک‌های هند قول همکاری داده است و تا هنوز یازده تن را از کشور خارج کرده اند.

اولین گروه آنان به شمول نیدان سینگ ساچوا که در ماه جون از یک گوردواره در ولایت پکتیا اختطاف شده بود، ماه گذشته کابل را ترک کردند.

ماجندر سینگ سیرسا رییس کمیته مدیریت گوردواره‌های دهلی، به یک رسانه سینگاپوری گفته است: “ما هر کاری که بتوانیم برای کمک به خانواده های آنان انجام میدهیم. ما در زمینه آموزش کودکان آنان نیز همکاری میکنیم.”

در همین حال، جاگدپ سینگ مدیر اجرایی اتحادیه سیگ‌ها به «تایمز آف اندیا» گفته است که سازمان آنها به سیک های افغان و هندوها که مایل به ترک افغانستان باشند، در زمینه اسناد لازم برای ترک کمک می کند.

وی گفت که این اتحادیه هم اکنون ۳۵۰ درخواست سیک‌ها و هندوهای افغان را طی مراحل میکنند تا آنان را به هند انتقال دهد.

 در دهه ۱۹۸۰، جامعه سیک و هندو در افغانستان بیش از ۸۰۰۰۰ نفر بودند اما اکثر آنها پس فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۲ کشور را ترک کردند.

شماری نیز پس از سقوط رژیم طالبان به کشور عودت کردند. حکومت نیز سیک‌ها را ترغیب به بازگشت کردند اما در جریان سال های پسین از سوی گروه داعش مورد حمله قرار گرفته اند. هم اکنون کمتر از ۷۰۰ نفر در کشور زندگی میکنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل