بی بی سی فارسی

دوچرخه سواری که در روستاهای ننگرهار مردم را از خطر کرونا آگاه می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
BBC

حوالی ظهر روز است. گرمای آفتاب ولایت ننگرهار در شرق افغانستان داغتر می‌شود. علاوه بر دشواری گرمای هوا تهدید‌های امنیتی نیز در مسیر راه وجود دارد.

با این همه مشکلات جوان ننگرهاری رکاب می‌زند تا روستائیان را از خطر ویروس کرونا و پیامدهای آن آگاه کند.

ادریس سیاوش، ۲۵ ساله صندوق مخصوصی را در رکاب بایسکل/دوچرخه‌اش بسته است. صندوقی که حاوی برگه‌های آگاهی درباره ویروس کرونا است.

او روستا به روستا رفته و با صدای بلند فریاد می‌زند. مردم را از خطر ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری این بیماری آگاه می‌سازد.

BBC
به گفته او دیدار رو در رو تاثیرات بیشتر دارد

این جوان با خود ماسک دارد و هرجا می‌رود به مردم توزیع می‌کند. به گفته خودش ماسک‌ها و اوراق تبلیغاتی را صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) برای او تهیه کرده است.

آقای سیاوش در خارج از شهر و مناطق دور دست که نیازمند کمک هستند، درباره خطر ویروس کرونا اطلاع چندانی ندارند این کارزار را به گونه داوطلبانه انجام می‌دهد.

این جوان در هر ولسوالی دستکم سه روز را سپری کرده و از صبح تا شب روستا به روستا می‌رود.

او به مردم درباره ویروس کرونا می‌گوید و درباره بهداشت فردی و شستن درست دستها کودکان را آموزش می‌دهد.

BBC
او به مردم نحوه شستن درست دستها را آموزش می دهد

آقای سیاوش می‌گوید مردم روستایی به رسانه‌ها دسترسی ندارند. نه از کرونا اطلاعات کافی دارند و نه از راه های جلوگیری از آلوده شدن را می‌داند.

او می‌گوید برنامه دارد تا به دوازده ولسوالی ننگرهار و روستا‌های آن سفر کند و حدود ۴۰ هزار خانواده را از خطر ویروس کرونا مطلع کند.

BBC
آقای سیاوش می‌گوید که تاکنون برای ۱۲ هزار خانواده اطلاع رسانی کرده است

آقای سیاوش به گفته خودش تاکنون به ولسوالی‌های بهسود، کامه، شیوه، دره نور و گوشته سفر کرده است. او در این ولسوالی‌ها با ۱۲ هزار خانواد درباره کرونا و شیوه مقابله با آن صحبت کرده است. می‌گوید که دیدار رو در رو با مردم تاثیرات بیشتر دارد.

دولت افغانستان و شماری از نهادهای مستقل برای اطلاع رسانی به مردم اقدام کرده‌اند ولی شیوع روز افزون کرونا در این کشور نشان می‌دهد که مردم تاکنون توصیه‌های بهداشتی را جدی نگرفته و حتی ویروس کرونا به گفته مسئولین در این کشور چندان خطرناک تلقی نشده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل