رویداد های اخیر

دیدار‌های نماینده خاص اتحادیه اروپا با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۹, ۱۴۰۲)

توماس نیکلاسون، نماینده خاص اتحادیه اروپا در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا براهمیت برگزاری نشست دوحه در‌خصوص روابط افغانستان با جامعه جهانی تأکید کرده و گفته است که جامعه بین‌المللی در این نشست کمک‌های خود را به افغانستان در بخش‌های انکشافی و بشری اعلام خواهد کرد.

ارگ با نشر خبرنامه‌ای به نقل از مولوی عبدالکبیر نوشته که او در این دیدار خواستار مناسبات و تعامل مثبت همه کشورها با امارت اسلامی شده و گفته است که در موجودیت یوناما، نیازی به تعیین نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان نیست.

مقام‌های امارت اسلامی همچنان در دیدار با آقای نیکلاسون گفته‌اند که آنان خواهان حضور معنادار در نشست دوحه اند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه نیز در ملاقات با نیکلاسون ابراز امیدواری کرده است که نشست دوحه بتواند فصل جدیدی از روابط میان افغانستان و جهان را باز کند.

در همین حال، نماینده خاص اتحادیه اروپا در یک نشست خبری در کابل بیان کرده که هدف اصلی سفرش به افغانستان این است که راه برای اشتراک افغان‌ها در نشست دوحه هموار شود.

توماس نیکلاسون تصریح کرده است: «از زمان برگزاری نشست اول دوحه درمورد افغانستان، فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده خاص سازمان ملل متحد ارزیابی مستقل خود را نهایی کرده است. ما ارزیابی مستقل سینیرلی اوغلو و توصیه‌های او را به‌حیث یک راه ممکن و مثبت برای محافظت از حقوق مردم افغانستان، خواست‌های مقام‌های فعلی برای داشتن روابط خوب با جامعه بین‌المللی براساس احترام متقابل به تعهدات و حقوق بشر مورد بحث قرار دادیم.»

نیکلاسون افزوده که برای اتحادیه اروپا نسبت به تعیین نماینده خاص، امنیت، فرصت‌های کاری و صلح برای مردم افغانستان بیش‌تر اهمیت دارد.

از سویی هم، استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که تاکنون موضوع تعیین نماینده جدید نهایی نشده است.

دوجاریک بیان کرده است: «فرضیه‌های زیادی وجود دارد. هیچ نماینده جدید اعلام نشده است. سرمنشی ملل متحد در ماه فبروری در نشست نمایندگان خاص درمورد افغانستان در دوحه حضور خواهد داشت. اما من نمی‌خواهم هیچ تصمیمی را که ممکن است سرمنشی تصمیم بگیرد، پیش‌داوری کنم.»

گفتنی است که نماینده خاص اتحادیه اروپا و شارژدافیر این اتحادیه برای افغانستان با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز دیدار کرده و درباره مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند.

آقای کرزی ابراز امیدواری کرده است که نتایج نشست دوحه برای آینده افغانستان مثبت واقع شود.

قابل ذکر است که نشست دوحه در ۱۸ و ۱۹ فبروری ماه جاری در مورد افغانستان برگزار خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل