رویداد های اخیر

دیدار امیرخان متقی با مفتی اعظم فدراسیون روسیه و ملا امام مسجد مرکزی مسکو

Published

on

(Last Updated On: میزان ۶, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت خارجه کشور در ادامه دیدارهایش به روسیه با مفتی اعظم آن کشور و نیز امام مسجد مرکزی مسکو دیدار کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که امیرخان متقی در این دیدار اوضاع جاری و ثبات بوجود آمده در افغانستان را با علمای روسی شریک ساخت و از آنان خواست که نقش مؤثر و کارآمدی را در تقویت روابط همه جانبه میان افغانستان و روسیه ایفاء نمایند.

ضیا احمد تکل همچنان به نقل از مفتی اعظم روسیه می‌افزاید که او گفته برای گسترش روابط میان افغانستان و فدراتیف روسیه همکاری جدی خواهند کرد.

وزارت خارجه می‌گوید که آقای متقی در این دیدار از اوضاع جاری و ثبات بوجود آمده در افغانستان نیز به این علمای روسی معلومات ارایه کرده است. مفتی اعظم روسیه و امام مسجد مرکزی مسکو با تاکید به حمایت از صلح و ثبات در افغانستان گفته اند که در گسترش روابط میان افغانستان و فدراتیف روسیه تلاش خواهند کرد.

امیرخان متقی به دعوت دولت روسیه روز دو شنبه به هدف اشتراک در نشست فارمت مسکو که قرار است روز جمعه (۷میزان) در شهرکازان روسیه برگزار شود به این  کشور سفر کرده است. در این نشست نمایندگانی از کشورهای همسایه و منطقه در مورد افغانستان بحث و گفتگو خواهند کرد.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که نماینده ایالات متحده به دلیل اینکه امریکا عضو فارمت مسکو نیست در این نشست شرکت نخواهند کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید: «چیزی زیادی نمی‌توانم بیشتراز این که ما از برگزاری نشست فارمت مسکو مطلع هستیم. اما عضو این فارمت نیستیم، بنابراین نماینده ایالات متحده در آن شرکت نخواهد کرد.»

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گزارش داده است که در نشست فارمت مسکو پیرامون ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان، مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر بحث خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل