خبرهای تازه

دیدار خلیلزاد با رهبران حکومت؛ پیش از امضای توافق‌نامه آتش‌بس برقرار شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفری به کابل با رهبران حکومت و چهره‌های سیاسی درمورد چگونگی برقراری آتش‌بس گفتگو کرده است.

آقای خلیلزاد پس از پنج روز مذاکره با نمایندگان طالبان در قطر، از بهر مشوره امروز(چهارشنبه، ۲۷ قوس) به کابل آمده و به گونه جداگانه با رهبران حکومت دیدار کرده است.

ریاست جمهوری می‌گوید که محور اصلی دیدار خلیلزاد با رییس جمهورغنی چگونگی برقراری «آتش‌بس» بوده است و توافق شده که برای تامین صلح نخست باید آتش‌بس اعلام شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری میگوید: “آقای خلیلزاد، از دیدارها و بحث‌های اخیرش در قطر و پاکستان، به رییس جمهور غنی معلومات داد. محور اصلی صحبت‌های رییس جمهوری با خلیلزاد، چگونگی تامین آتش بس و پرداختن به پناهگاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان بوده است.”

در همین حال آقای خلیلزاد با عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور و نیز شماری از جریان‌های سیاسی و نمایندگان اقشار مختلف کشور در قصر سپیدار دیدار کرده است.

در خبرنامه ریاست اجراییه آمده است که آقای خلیلزاد در این دیدار، درباره‌ی آخرین دور مذاکرات صلح در دوحه و سفرش به اسلام‌آباد به رییس اجرایی کشور و شورای رهبری دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» معلومات داده است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور گفته است که صلح اولویت و خواست اصلی اکثریت مردم افغانستان است و امیدواریم مذاکرات جاری به پایان خشونت و جنگ منتهی شود.

در همین حال منابع نزدیک به طالبان در قطر تایید می‌کنند که نمایندگان این گروه درباره خواست امریکا مبنی بر آتش‌بس ده روزه و کاهش خشونت ها پیش از امضای توافق‌نامه صلح با رهبران شان در حال رایزنی استند.

عبدالسلام ضعیف سفیر پیشین طالبان در پاکستان میگوید: “این خبر درست که آنها خواسته اند که با مشخص شدن زمان امضای توافق نامه آتش‌بس ده روزه برقرار شود و خشونت‌ها کاهش بیابد، در این باره طالبان مشوره میکنند.”

دور تازه ای از مذاکرات امریکا و طالبان، پنج روز ادامه یافت و دو طرف درباره‌ی کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و گفتگوهای میان افغانی بحث کرده‌ اند. انتظار می‌رود که این توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان بزودی به امضا برسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل