جهان

دیدار روسای جمهور چین و امریکا و تأکید بر همکاری دوجانبه

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۴, ۱۴۰۱)

شی جین‌پینگ، رهبر چین، و جو بایدن، رییس‌‌‎جمهور امریکا روز دوشنبه (۲۳ عقرب)، با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسایل، از تایوان گرفته تا تجارت، خدشه‌دار شده است.

به گزارش رویترز، دیدار دو مقام ارشد چین و امریکا، نخستین گفتگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونیزیا و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت که قرار است امروز (سه‌شنبه، ۱۵ نوامبر) برگزار شود و یکی از مباحث محوری آن، حمله روسیه به اوکراین است.

در این دیدار، بایدن خطاب به شی جین‌‌پینگ گفته است: «بسیار عالی است که شما را می‌بینم. به عقیده من، ما به مثابه رهبران دو کشور، مسوولیت مشترک داریم که نشان دهیم چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، مانع تبدیل رقابت به درگیری شوند، و راه‌هایی برای همکاری در زمینه مسایل جهانی بیابند؛ مسایلی که نیاز به همکاری متقابل ما دارد.»

رییس‌جمهور امریکا از تغییرات آب‌و‌هوایی و ناامنی غذایی به مثابه مشکلاتی یاد کرد که جهان انتظار دارد امریکا و چین به آن‌ها رسیده‌گی کنند.

 شی جین‌‌پینگ نیز در پاسخ به بایدن گفت که روابط بین دو کشور مطابق توقعات جهانی نیست. او تاکید کرد: «ما باید مسیر مناسبی برای روابط چین و ایالات متحده ترسیم کنیم. لازم است که راه درستی برای روابط دوجانبه در پیش رو پیدا کنیم و روابط مان را ارتقا دهیم.»

به گفته منابع،‌ گفته می‌شود که موضوعات اصلی گفتگوی بایدن و شی جین‌پینگ، مسایل مربوط به اوکراین، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کوریایی شمالی، و نیز موضوع تایوان باشد. رهبران امریکا و چین از جنوری ۲۰۲۱ تاکنون، پنج مکالمه تیلیفونی داشته‌اند.

نشست گروه ۲۰ در اندونیزیا در شرایطی برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین، رییس‌‌جمهور روسیه، در آن حضور نخواهد داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به نماینده‌گی از پوتین در این اجلاس حاضر می‌شود که اولین نشست اعضای این گروه پس از حمله روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ است.

Trending

خروج از نسخه موبایل