Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار رییس جمهور غنی با وزیرخارجه آلمان

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۰)

وزیر خارجه آلمان در سفر اش به کابل می‌گوید که پس از خروج نظامیان خارجی، کمک‌های مالی آینده به افغانستان مشروط به عملی شدن معیاری‌های مردم سالاری صورت خواهد گرفت.

هایکو ماس هشدار می‌دهد که اگر طالبان حقوق و موازین مردم سالاری را کنار بگذارند، کمک‌های جامعه جهانی برای افغانستان ادامه نخواهد یافت.

همزمان با این، ارگ می‌گوید، رییس جمهور غنی در دیدار با وزیر خارجه آلمان گفته که روابط دو کشور پس از خروج نظامیان خارجی بربنیاد منافع مشترک ادامه خواهد یافت.

مهمان اسلام آباد؛ صلح افغانستان یکی از آجندای های گفت‌وگوی وزیران خارجه آلمان و پاکستان.

اسلام آباد می‌گوید، دو طرف بر ضرورت کاهش خشونت‌ها که منجر به آتش بس شود و مشارکت طرف‌های افغان در یک روند سازنده برای دریافت یک راه حل سیاسی فراگیر، گسترده و جامع در افغانستان تاکید ورزیدند.

پس از اسلام آباد، هایکو ماس وارد کابل شد و با رییس جمهور غنی در ارگ دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریاست جمهوری می‌گوید که فصل تازه روابط افغانستان با جامعه جهانی پس از خروج نظامیان خارجی، روابط افغانستان و آلمان بربنیاد منافع مشترک پیش خواهد رفت.

وزیر خارجه آلمان اما می‌گوید، هرگونه کمک مالی آینده به افغانستان پس از خروج نیروها، بربنیاد شرایط و رعایت موازین دموکراتیک خواهد بود.

هایکو ماس گفت:”طالبان می‌دانند که این کشور که در جنگ‌های دهه‌های گذشته بسیار متحمل رنج شده است، از نظر مالی به کمک بین‌المللی بسیار وابسته است.”

این‌جا هم وزیر خارجه آلمان مهمان رییس شورای عالی مصالحه ملی؛ این شورا می‌گوید، هایکو ماس حامل پیام نخست وزیر آلمان برای دوام کمک به افغانستان و پشتیبانی از مذاکرات صلح برای دستیابی کشور به توافق سیاسی همه شمول بود.

آلمان از مخالفان سخت گوش خروج کامل نظامیان خارجی تا اول می از افغانستان بود و پیوسته می‌گفت، خروج نیروها بربنیاد شرایط. اکنون شرایط برایش پیش‌شرط نیست. اما آلمان خود را متعهد به ادامه کمک های نظامی، بشردوستانه و انکشافی برای افغانستان اعلام می‌کند.

ماس گفت:” در افغانستان خیلی چیزها بدست آمده است: از امید به زندگی تا این سوال که دختران می‌توانند به مدرسه بروند. این امر همچنین به این واقعیت مربوط می‌شود که پرچم آلمان امنیت بیشتری را در اینجا ایجاد کرده است.”

آلمان حدود ۱۱۰۰ نظامی در افغانستان دارد؛ دومین نیروی بزرگ نظامی خارجی در افغانستان پس از امریکا. هرچند آلمان حضور نیروهایش را در افغانستان برای یک سال تمدید کرده بود، اما دوباره هم‌صدا با امریکا اعلام کرد که هم‌رکاب نظامیان امریکایی و ناتو تا یازدهم سپتامبر از افغانستان بیرون می‌شود. بیش‌تر نظامیان آلمانی اما در شمال افغانستان مستقر اند؛ گفته شده که در ماه جون روند خروج آن‌ها از افغانستان آغاز می‌شود.

رویداد های اخیر

Floods leave 18 dead, destroy hundreds of homes in Faryab

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

At least 18 people have died and two others have been injured following floods in Faryab province on Saturday night, the Ministry of Refugees and Repatriation announced Sunday.

The flash floods occurred in Pashtunkot, Almar, Qaisar, Belcheragh, Khyber and Dawlat Abad districts, the ministry said in a statement.

560 houses, 850 acres of agricultural land, 110 shops and a mobile clinic were destroyed as a result of the floods, according to the statement.

In addition, 300 livestock perished and 2,000 fruit trees were destroyed, the statement said.

This comes just a week after deadly floods left over 300 people dead in northern Afghanistan.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رهبر امارت اسلامی قانون جلوگیری از گدایی را توشیح کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

وزارت عدلیه می‌گوید که مولوی هبت‌ الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی را توشیح کرده است.

این وزارت‌ در خبرنامه‌ای نوشته که این قانون در سه فصل و ۲۷ ماده ترتیب و در جریده رسمی نشر شده است.

بر اساس این قانون، گدایی برای افراد صحتمند و کاسب و کسانی که توانایی تامین خوراک یک روزه خود را داشته باشد، ممنوع است.

این قانون همچنین استفاده از کودکان و معلولان را برای گدایی منع می‌کند.

بر اساس قانون تازه، گداهای حرفه‌ای که به هدف جلب ترحم اشخاص از طفل یا مجنون و معلول استفاده می‌کنند، از سوی محکمه به یک ماه حبس و تنظیم کنندگان آن به حبس الی شش ماه محکوم می‌شوند.

رهبر امارت اسلامی در سال ۱۴۰۱ دستور داده بود که گداها جمع آوری شوند. ده ها هزار گدا تا کنون جمع‌آوری شده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هند: امریکا اهمیت بندر چابهار برای افغانستان را درک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۹, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه هند روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده اهمیت بندر چابهار را برای تداوم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای این کشور درک می‌کند.

هند اخیراً یک توافقنامه ۱۰ ساله را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرد. دهلی نو قصد دارد روابط تجارتی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، با دور زدن بنادر پاکستان، تقویت کند.

اما این توافق باعث احتمال وضع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده شده است، کشوری که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، خاطر نشان کرده که هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۵ هزار تُن گندم، ۲۰۰ تُن حبوبات و ۴۰ هزار لیتر مواد ضد آفات زراعتی را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده همچنین اهمیت بندر چابهار را برای ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و ارائه راه‌های بدیل اقتصادی برای افغانستان درک می‌کند.»

وی افزود: «وزیر امور خارجه کشور ما نیز اخیراً در جلسات متعددی در این باره صحبت کرد و گفت که ما نباید به این پروژه نظر کوتاه داشته باشیم، این پروژه نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای دارد، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در این منطقه.»

آقای جیسوال همچنین تصریح کرد که ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، با یک هیات هندی به رهبری جی پی سینگ، مسوول بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه هند، دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

وی افزود که آنان بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید ورزیدند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!