رویداد های اخیر

دیدار هیات امارت اسلامی با نمایندگان کشورهای غربی در اسلو

Published

on

(Last Updated On: دلو ۵, ۱۴۰۰)

وزارت امور خارجه میگوید که هیات امارت اسلامی به رهبری امیر خان متقی، سرپرست این وزارت در دومین روز نشست اسلو با نمایند‌ه‌گان امریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر دیدار کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته:” هیأت ا.ا.ا به رهبری مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه، امروز با نمایندگان ویژهٔ ۸ کشور ( امریکا، بریتانیا، ناروی، آلمان، ایتالیا، قطر، فرانسه و اتحادیهٔ اروپا) در اُسلو ملاقات نمود.”

هردو طرف امیدوارند که این گفتگو‌ها بتواند آنها را برای رسیدن به هدف شان نزدیکتر کند، هدف غربی‌ها تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و دختران است.

امارت اسلامی اما به دنبال مشروعیت بین المللی و آزاد سازی میلیاردها دالر مسدود شده افغانستان  است.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، در این باره گفت:” این نشست از اهمیت برخوردار است، در این نشست نماینده‌گان کشورهای بزرگ شرکت کرده، همرای ما هم تیم قوی آمده، ما امید داریم که از این نشست پیام خوب به جهان نشان دهیم. و دنیا همه از اصول، پلان و طرح ما خبر شود.”

امیر خان متقی بعد از اولین دیدارش با غربی‌ها می‌گوید که مذاکرات سازنده بود.

متقی افزود:” اگر معنای فراگیر همین باشد که همه اقوام در حکومت میباشد، خو است، اگر معنای این است که همه سمت‌ها و همه ولایت مردم اش در حکومت باشد، خو است. اگر حکومت پیشین اشرف غنی همه شمول بود، از آن حکومت ما هیچ کس را منفک نکردیم. البته ما این را کافی نمیدانیم، کوشش میکنیم که هنوز هم حکومت همه شمول تر شود، خوب تر  شود.”

این درحالی است که قبل از این هیات امارت اسلامی با سیاست مداران و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و فعالان حقوق بشر دیدار و گفتگو کرده بود.

محبوبه سراج، فعال حقوق زن، در این باره گفت:” آنها در مقابل ما چی میکنند ما منتظر این موضوع استیم، چون آنها تاهنوز چیزی برای ما نگفته اند. ولی حرف‌های مارا شنیده اند و از ما خبر دارند. امید دارم که تفاهم بین همدیگر داشته باشیم، چون به منفعت افغانستان خواهد بود به نفع مردم افغانستان می باشد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل