خبرهای تازه

دیدار پوتین و مایک پمپیو؛ روی مسئله افغانستان بحث شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

موضع گیری‌های طالبان، مسئله جنگ در افغانستان را پیچیده ساخته است.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در دیدار با مایک پمپیو، وزیر امور خارجه امریکا با ابراز نگرانی از نیرومند شدن موقف طالبان در تلاش‌های صلح می‌گوید، نیاز است تا برای پایان جنگ این کشور هم‌کاری صورت گیرد.

مهمترین رویداد های جهان محور بحث دو کشور قدرتمند دنیا، وزیر خارجه امریکا در دیدار با رییس جمهوری روسیه در مورد برخی از مسایل جهانی از جمله صلح افغانستان رایزنی کرده اند.

 ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه راه حل جنگ افغانستان را پیچیده عنوان کرده و گفته است که موضع گیری های طالبان در حال نیرومند شدن است.

 یوری اوشاکوف، دستیار ویژه رییس جمهور روسیه میگوید: “رییس جمهور پوتین یاد آورد شد که راه حل جنگ در افغانستان پیچیده است، زیرا این روند خود دشوار است. همزمان موقف طالبان در حال قویتر شدن است. بنا برین ما نیاز داریم که گام های در راستای همکاری برداریم.”

هرچند روسیه همکاری مسکو و واشنگتن را برای ایجاد توازن قدرت درافغانستان، یک نیاز می‌داند. اما وزیر خارجه امریکا تاکید دارد که گام های خوبی در پیکار با هراس افگنی در این کشور برداشته شده است.

وزیرخارجه امریکا بیان میدارد: “برخی کارهای ما عالی بودند، در کوریای شمالی، در افغانستان ما کارهای خوبی انجام داده ایم، باهم یکجا در مبارزه با هراس افگنی کار می کنیم.”

در همین حال حکومت افغانستان هراس افگنی در کشور را هنوز هم  یک تهدید جدی برای آینده مردم و کشور می‌داند و خواستار پیکار جدی کشورهای منطقه و جهان با آن است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجراییه ابراز میدارد: “ایجاب می کند که کشور های منطقه و جهان به حمایت شان از افغانستان ادامه بدهند و این حمایت ها بیشتر شود، تا ما شاهد از بین رفتن هراس افگنانی باشیم که دشمن مشترک ماست.”

اخیراٌ مسکو میزبان نشست سه جانبه ی نماینده گان امریکا، روسیه و چین در مورد صلح افغانستان بود. نشستی که در آن این سه کشور از طالبان خواستار آتش بس و آغاز گفتگوهای گسترده با حضور نماینده گان حکومت این کشور شدند.

گزارشگر: خالد نیکزاد

Trending

خروج از نسخه موبایل