رویداد های اخیر

دیدبان شفافیت: بیشتر پول های وزارت معارف به هدر رفته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

با وجود میلیارد ها دالر کمک و سرمایه گذاری برای بهبود معارف؛ با آنهم وضعیت زیربنایی و کیفیت آموزش کشور پایین است.

یافته ای تازه دیدبان شفافیت نشان میدهد که نبود مدیریت لازم, حساب دهی شفاف و فساد سبب شده که بیشتر این پول ها هدر برود.

گزارش دیدبان شفافیت افغانستان بر بنیاد داده های ۲۷۶ مکتب در ده ولایت کشور به منظور ارزیابی وضعیت زیربنایی, ناامنی, موجودیت آموزگاران مسلکی, دسترسی به مواد آموزشی تهیه شده است.

به اساس این یافته ها ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۴ بیشتراز ۷۵۹۶ میلیون دالر برای پشتیبانی از روند آموزش افغانستان کمک کرده است اما با آن هم هشت هزار مکتب تعمیر ندارد.

اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان در این مورد گفت: “وضعیت معارف قابل قبول نیست مدیران دسته اول و حکومت باید برای تغییر وضعیت بسوی بهبود کار کنند “.

در این گزارش وضعیت حفظ و مراقبت مکتب ها نگران کننده دانسته شده و ازمیان ۲۶۵ مکتب که ارزیابی شده ۷۰ درصد آن به مواد لازم درسی و کتاب دسترسی ندارند.

در گزارش همچنان آمده است که ۴۳ درصد آموزگاران گماشته شده سطح تحصیل شان پایین تر از ۱۴ (فوق بکلوریا) است و ۲۰  درصد مکتب های تحت ارزیابی به آب صحی دسترسی ندارند.

اما وضعیت موجود معارف برای تمویل کنندگان برنامه های توسعه ای این سکتور قابل قبول نیست.

میتی سونرگرین، سرپرست سفارت سویدن در این مورد اظهار داشت: ” مکتب های زیادی در افغانستان ساخته شده اما برای ما قابل قبون نیست که هنوز وضعیت زیربنایی مکتب ها خراب باشد ما محروم می سازیم کودکان را از حق تعلیم شان”.

با این حال ناامنی یک چالش جدی دیگر در برابر سکتور معارف گفته شده است که هنوز هم هزار مکتب به روی دانش آموزان مسدود است.

وزارت معارف ناامنی, کمبود منابع مالی, بروکراسی پیچیده را از دلایل این چالش می داند.

سردار محمد رحیمی، معین سواد آموزی وزارت معارف در این مورد گفت: ” تلاش ها برای بهبود معارف دوام دارد و امیدواریم که با بیرون رفت اس چالش ها وضعیت معارف تغییر کند”.

این در حالیست که حکومت افغانستان سال جاری خورشیدی را سال معارف نام گذاری کرده اما آگاهان می گویند این اقدام حکومت نمادین است و در عمل هیچ اقدام برای بهبود معارف صورت نخواهد گرفت .

گزارشگر: سمیرا ظفری

Trending

خروج از نسخه موبایل