خبرهای تازه

دیدبان پنتاگون در مورد پیشرفت جنگ افغانستان مشکوک است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

یک نهاد دیدبان پنتاگون به تازگی در مورد پیشرفت جنگ 16 ساله افغانستان ابراز شک و تردید کرده و گزارش داده که محدودیت های وضع شده در مورد علنی سازی معلومات بررسی موثریت استراتژی امریکا را سخت کرده است.

دفتر سرمفتش پنتاگون در گزارشی که به صورت مشترک از سوی وزارت خارجه امریکا و اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده (USAID) تهیه گردیده، گفته است که حکومت افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی حتی با وجود افزایش ۳۵۰۰ نیروی امریکایی نتوانسته قلمرو تحت کنترول اش را گسترش بدهد.

در این گزارش آمده است: ” تنها در مورد موضوع مطرح بحث علنی – توسعه امنیت برای ۸۰ فیصد مردم افغانستان تا پایان ۲۰۱۹ – افغانستان هیچ پیشرفتی در سال ۲۰۱۷ نداشته است.”

دیدبان پنتاگون در این گزارش که روز جمعه گذشته منتشر گردیده هم چنان نوشته است که هنوز وقت تا در مورد کارایی استراتژی ترامپ برای مجبور کردن طالبان به مصالحه، قضاوت کرد.

براساس این گزارش، اطلاعات مفید مثل میزان یا آمار تلفات نظامیان افغان به درخواست حکومت افغانستان علنی ساخته نمیشود و این کار باعث گردیده تا کارایی این استراتژی مشکل شود.

اطلاعات تعداد، وضعیت و امادگی جنگی نیروهای امنیتی افغان نیز از جمله مواردی اند که براساس انی گزارش از علنی شدن آن جلوگیری میشود.

این گزارش می افزاید که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا اطلاعات در مورد ایجاد احتمالی اردوی محلی را نیز محرم و یا هم محدود کرده است.

در مورد اردوی محلی گفته شده است که “این نیرو بعنوان بخش تکمیلی پولیس محلی افغانستان که هم در بعضی نقاط دارای سابقه پیشرفت در امنیت بوده و هم مرتکب تخلف های حقوق بشری شده، طراحی گردیده است.”

براساس این گزارش در کل وضعیت امنیتی در افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با بن بست مواجه بوده و ۶۴ فیصد مردم افغانستان در مناطق تحت کنترول دولت بوده اند.

اما 12 فیصد در مناطق تحت کنترول طالبان  و فیصدی باقی مانده در مناطق جنگی یا مورد منازعه میان دولت و شورشیان بود و باش دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل