رویداد های اخیر

دیپلومات سابق کانادایی خواهان حضور دیپلوماتیک در افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۵, ۱۴۰۲)

روزنامه کانادایی گلوبل نیوز به نقل از یک دیپلومات سابق این کشور در افغانستان نوشته است که زمان آن فرارسیده تا اوتاوا حضور دیپلوماتیکش را در افغانستان از سر گیرد.

گلوبل نیوز بخشی از مصاحبه عارف لالانی، سفیر سابق کانادا در افغانستان را منتشر کرده که گفته است، کانادا به عنوان کشوری که نیروهایش در افغانستان بیش از ۱۲ سال جنگیده‌اند، به معلومات دست اول از افغانستان دسترسی ندارد.

به گفته لالانی: «امکان این وجود دارد که ما در افغانستان به‌گونه مستقیم و بدون این که از طالبان (امارت اسلامی) حمایت کنیم، با افغان‌ها کمک کنیم.»

روزنامه همچنان به نقل از لالانی نوشته است: «ما باید ظرفیت این را داشته باشیم که برای خود تصمیم بگیریم و دیگران را نیز از چیزی که در افغانستان رخ می‌دهد آگاه بسازیم.»

از سوی دیگر، کریس الکساندر، وزیر خارجه سابق کانادا که به عنوان سفیر این کشور در کابل نیز کار کرده، گفته است که به ‌رسمیت شناختن امارت اسلامی ارزش‌های اساسی کشورش را با خطر روبه‌رو می‌کند.

او نیز در مصاحبه‌ خود گفته است: «هزینه مشروعیت بخشیدن به یک رژیم مطلقا فاسد بسیار زیاد است.»

او هشدار داده که نباید به امارت اسلامی برای تضمین امنیت مقام‌های کانادایی اعتماد کرد.

با حاکمیت دوباره امارت اسلامی در سال ۲۰۲۱ در افغانستان، تاهنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته است، اما برخی از کشورها از جمله ایران، پاکستان، روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر دیپلوماتان فرستاده شده از سوی امارت اسلامی را پذیرفته‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل