رویداد های اخیر

د افغانستان بانک: ارزش افغانی در مقابل دالر امریکایی ۴.۴ درصد افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۸, ۱۴۰۲)

مسئولان د افغانستان بانک در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفته اند این اداره در سال گذشته توانسته که ارزش پول افغانی را در مقابل اسعار خارجی به‌ گونه بهتر حفظ کند.

به گفته مسئولان این نهاد، در سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی ۴.۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در سال قبل از آن ارزش افغانی ۱۰.۴ درصد کاهش یافته بود.

هدایت الله بدری، سرپرست د افغانستان بانک گفت در حال حاضر مشتریان بانک‌ها در کشور می‌توانند هفته‌وار تا ۶۰۰ دالر و ماهانه تا دوهزار دالر از حسابات بانکی شان پول اخذ کنند.

آقای بدری گفت: «مسئولین د افغانستان بانک توانسته اند که با عملی سازی سیاست‌های معقول پولی ارزش افغانی را حفظ کنند. د افغانستان بانک جهت تقویت سکتور بانکی و بهترسازی خدمات بانکی کارهای قابل ملاحظه انجام داده است و در راستای بانکداری اسلامی در کشور، با جدیت کامل کار جریان دارد.»

به گفته مسئولان این بانک، نرخ تورم در کشور به گونه اوسط از ۱۲ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است.

احمد جواد سداد، رئیس سیاست پولی د افغانستان بانک گفت: «در قسمت مدیریت ذخایر بانکی هم خوشبختانه د افغانستان بانک در سال گذشته توانست که به آن بخش ذخایر ارزی که دسترسی داشت، به خوبی مدیریت کند و اسعار مورد نیاز مارکیت به خوبی تامین شده است.»

برخی از مسئولان دیگر این بانک گفتند که بررسی‌ها در بخش نهاد های بانکی، صرافی‌ها و شرکت‌ها جریان دارد و با گذشت هر روز فعالیت در بخش پولی معیاری تر می‌شود.

احمد ظاهر ناصرزی، مسئول بخش نهاد های مالی غیر بانکی گفت: «از این پس، شرکت‌های صرافی بر اساس سیستم‌های الکترونیکی و معیارهای بین‌المللی فعالیت‌های شان را برای شهروندان انجام خواهند داد.»

مسئولان د افغانستان بانک همچنان گفتند که این اداره در نظر دارد تا به‌گونه دوامدار در کشور بانک‌نوت‌های فرسوده را جمع‌آوری و بانک‌نوت‌های جدید را جاگزین آن کند. این در حالی است که مردم بارها از بهر موجودیت پول‌های فرسوده و مندرس در بازار ها شکایت کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل