رویداد های اخیر

رئیسان جمهور ایران و تاجکستان در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۸, ۱۴۰۲)

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در سفری که به کشور تاجکستان رفته است در یک نشست خبری با همتای تاجکستانی‌اش بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده است و افزوده است که نگاه هر دو کشور نسبت به مسائل منطقه و افغانستان مشترک است.

رییسی همچنان گفته است که امریکایی‌ها بعد از دو دهه اشغال افغانستان، چیزی جز ویرانی و عقب نگه‌داشتن افغانستان از پیشرفت به جای نگذاشته‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران می‌گوید: «همواره معتقدیم باید دولتی سر کار باشد که بتواند از همه اقوام، مذاهب و از همه مردم افغانستان نمایندگی کند و در جهت پیشرفت این کشور گام‌های ماندگاری را بردارد.»

امارت اسلامی در حالی که بحث چگونگی تشکیل حکومت را موضوع داخلی افغانستان می‌داند اما تاکید می‌کند در حال حاضر یک حکومت واحد و مستقل با حمایت تمامی مردم کشور وجود دارد.

رهبران هردو کشورهمچنان تاکید کرده اند که مردم افغانستان حق رشد و پیشرفت را دارند و ایران و تاجکستان به عنوان همسایه‌های افغانستان احساس مسؤلیت بیشتری نسبت به مردم این کشور خواهند داشت.

هرچند ایران روابط خوبی در دوسال اخیر با امارت اسلامی داشته و سفارت افغانستان در تهران را نیز به دیپلومات‌های امارت اسلامی واگذار کرده است، اما روابط کشور تاجکستان با امارت اسلامی همواره متشنج بوده و تا هنوز چراغ سبزی برای تعامل این کشور با حکومت سرپرست افغانستان به نظر نمی‌رسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل