اخبار ساحوی

رئیس‌جمهور غنی به‌زودی به امریکا سفر خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

قرار است رئیس‌جمهور غنی، در روزهای پیش‌رو برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، به واشنگتن برود.

منابع به رسانه‌ها گفته اند که آقای غنی، با یک هیئت سیزده نفری به امریکا خواهد رفت و با آقای ترمپ، روی نگرانی‌های افغانستان از توافق صلح امریکا و طالبان و همچنان انتخابات ریاست جمهوری، گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری، در این باره چیزی نمی‌گوید، اما شماری از آگاهان روابط جهانی می‌گویند که رئیس جمهور امریکا، آخرین تصمیم‌اش در باره توافق با طالبان را با رئیس جمهور غنی شریک خواهد کرد و از او خواهد خواست که با تصمیم واشنگتن در مخالفت قرار نگیرد.

جواد رحیمی آگاه روابط جهانی در امریکا، در این باره اظهار میدارد: ” این گونه موضع گیری ها سبب شد که ترمپ آقای غنی را احضار کند و برای آخرین بار تصمیم اش را در آینده که چگونه با طالبان به یک توافق سیاسی دست خواهد یافت و برای غنی گوش زد خواهد کرد که مخالفت با امریکا به قطع کمک های امریکا به افغانستان خواهد انجامید.”

اخیراٌ زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان مسوده توافق‌نامه امریکا با طالبان را به رئیس جمهور غنی نشان داده است، اما کاخ ریاست جمهوری در واکنش گفته است که از پیامدهای توافق‌نامه نگران است و در این باره وضاحت می‌خواهد، مگر ظاهراً زلمی خلیل‌زاد، بدون این‌که وضاحت بدهد دوباره برای مذاکره با طالبان به قطر رفته است.

از سویی هم، آگاهان در امریکا می‌گویند که سیاست‌گران امریکایی می‌خواهند خروج نیروهای خارجی از افغانستان بر بنیاد جدول زمان‌بندی نه بل به اساس تغییر وضعیت در افغانستان صورت گیرد.

تاکنون دقیق روشن نیست که حکومت افغانستان روی کدام بخش و موارد درشت توافق‌نامه امریکا و طالبان نگرانی دارد.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل