خبرهای تازه

رئیس اجرائیه از کاهش نظامیان خارجی در کشور سخن می‌گوید

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت، از خروج ‌شمار زیادی از نیروهای خارجی از افغانستان در آینده، خبر می‌دهد.

آقای عبدالله، در گفتگو با شبکه خبری «فرانسه ۲۴» همچنان می‌پذیرد که در یک سال پسین، بخشی از نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شده اند اما به گفته او، افغانستان آماده خروج کامل نظامیان امریکایی نیست.

در همین حال، آقای عبدالله تاکید می‌ورزد که خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان مشروط به پیش‌رفت گفت‌وگوهای صلح خواهد بود.

آقای عبدالله، میافزاید: “یک مقدار کاهش صورت گرفته است و در آینده سربازان بیشتر افغانستان را ترک خواهند کرد اما خروج کامل نیروها مشروط خواهد بود و این موضوع بخشی از مذاکرات بین افغان ها و طالبان و امریکایی ها و طالبان خواهد بود. من می گویم کشور آماده خروج کامل نیروهای امریکایی نیست در حالیکه جنگ ادامه دارد، داعش و القاعده حضور دارند و پیشرفتی در گفتگو های صلح به دست نیامده است.”

از سویی هم، رئیس‌جمهور غنی، در نشست سران جنبش عدم انسلاک، می‌گوید در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح حکومت را می‌پذیرفتند، شمار نیروهای خارجی بیشتر از اکنون در کشور کاهش می‌یافت.

آقای غنی، میگوید: “در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح ما را می‌پذیرفتند، شمار قوای بین‌المللی بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت. متأسفانه، طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط شان با شبکه‌های تروریستی در سطح بین‌المللی امکان فعالیت را برایشان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغان به راه انداخته اند.”

نمایندگان امریکا و طالبان، ۹ دور باهم گفتگو کردند، بیشتر تأکید دوطرف در این گفتگوها روی مواردی همچون، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قطع رابطه طالبان با القاعده و گروه داعش و برقراری آتش‌بس، اما دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، این گفتگوها در دقایق پایانی ملغی اعلام کرد.

حالا دولت افغانستان خواهان از سرگیری مذاکرات بین امریکا و طالبان است اما با این پیش‌شرط که مذاکرات آتش‌بس و حضور دولت افغانستان را با خود داشته باشد.

همزمان با این اظهارات رهبران حکومت وحدت ملی، پنتاگون روی طرح خروج نظامیان امریکایی از افغانستان کار می‌کند؛ چند روز پیش شبکه‌ی «ان‌بی‌سی» گفت که این طرح روی خروج ناگهانی نیروها از افغانستان متمرکز است؛ تا اگر رئیس‌جمهور ترمپ، ناگهان دستور دهد که نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند، این نیروها برای خروج آماده باشند.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل