رویداد های اخیر

رئیس جمهور ایران: پیگیر قراردادهای حقابه با همسایگان هستیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۷, ۱۴۰۲)

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران گفته است که تهران پیگیر معاهدات حقابه با کشورهای همسایه است و با آنها ارتباط خوب دارد.

آقای رئیسی روز سه شنبه (۷ سنبله) در یک نشست خبری گفت که بحث و پیگیری‌های کاظمی قمی، نماینده ویژه اش در امور افغانستان، منجر به اعزام گروه کارشناسی ایران شد و امارت اسلامی نیز این گروه را پذیرفت تا میزان آب را برای استفاده ولایت سیستان و بلوچستان بررسی کنند.

رئیس ‌جمهور ایران با اشاره به مشکلات کمبود آب در داخل ایران گفت که این کشور در مورد مسئله آب با همسایگانش از قبل قراردادهایی دارد که به گفته او باید این کشورها به آن پایبند باشند.

تنش‌ها میان ایران و امارت اسلامی در ماه های اخیر پس از آنکه تهران کابل را متهم به محدود نمودن جریان آب کرد، افزایش یافت.

رئیس جمهور ایران در جریان سفرش به ولایت سیستان و بلوچستان در اوایل سال جاری هشدار داد که از هرگزینه ممکن حقابه این کشور از جانب افغانستان را خواهند گرفت.

حدود یک هفته قبل اما وزیر انرژی ایران گفت ارزیابی‌ تیم تخنیکی ایران در ایستگاه آب سنجی دهراوود نشان می‌دهد که خشکسالی در افغانستان نیز جدی است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز به تازگی گفته است که مسئله آب در خود افغانستان هم مطلوب نیست. به گفته وی، هیات حاکمه افغانستان چراغ سبز نشان داده و پذیرفته است که اگر شرایط بارندگی خوب باشد، حقابه ایران را رهاسازی کند.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که ایران خود وضعیت آبی افغانستان را می‌داند و خشکسالی سبب شده است تا آب به این کشور نرسد.

ذبیح الله مجاهد می‌گوید: «در این اواخر آنها یک هیئت را برای دیدن اندازه آب به دهراوود فرستادند. پس رفتند و ثابت شد که آب به آن مقداری نیست که انتقال شود و همچنان خشکسالی هم در افغانستان یک مصیبت است. مثلی که در سیستان و بلوچستان ایران مشکلات وجود دارد در افغانستان همچنان مشکلات وجود دارد، یک آفت است، این را درک کردند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل