جهان

رئیس جمهور سابق شیلی، در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۸, ۱۴۰۲)

سباستین پینرا، رئیس جمهور سابق شیلی، روز سه‌شنبه (۱۷دلو) در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد. هلیکوپتری که آقای پینرا ۷۴ ساله و سه نفر دیگر را حمل می‌کرد داخل دریاچه‌ای در جنوب شیلی سقوط کرد، اما آن سه نفر دیگر نجات یافتند و تنها رئیس جمهور سابق شیلی بود که در این حادثه جان باخت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نوشته که آقای پینرا خود پیلوت هلیکوپتر بوده، اگرچه مقامات شیلی هنوز این را تایید نکرده‌اند. همچنین مشخص نیست که او عازم کجا بوده است.

گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی، سه روز عزای ملی اعلام کرده و مراسم خاکسپاری آقای پینرا نیز که در دو دوره غیرمتوالی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ رهبری شیلی را بر عهده داشته است، روز جمعه برگزار می‌شود.

کارولینا توها، وزیر داخله شیلی، گفت که جسد رئیس جمهور سابق از دریاچه که در نزدیکی شهرک لاگو رانکو واقع است بیرون کشیده شده.

پینرا شاید در خارج از شیلی بیشتر به خاطر نظارت خود بر عملیات نجات ۳۳ معدنچی که در معدنی در صحرای آتاکاما گیر افتاده بودند، شناخته بشود. این رویداد توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز فلمی با نام «۳۳» بر اساس آن ساخته شد.

او در داخل کشور خود به عنوان یک تاجر موفق شناخته می‌شد که اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش با رشد سریع اقتصادی همراه بود، اگرچه این اعتقاد وجود داشت که او با جامعه در حال تغییر این کشور ارتباطی ندارد.

آقای پینرا در دوره اول ریاست جمهوری خود با اعتراضات مکرر محصلان مواجه شد که خواستار اصلاحات تعلیمی. اعتراضات اما در دوره دوم ریاست جمهوری وی گسترده‌تر و اغلب خشونت‌آمیز بود. این اعتراضات نیز بیشتر متوجه نابرابری اجتماعی در شیلی بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل