خبرهای تازه

رئیس جمهور غنی به رئیس استخبارات پاکستان هشدار داد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رئیس جمهور غنی به رئیس سازمان استخباراتی پاکستان هشدار داده است در صورتی که تا یک ماه آینده خشونت ها در افغانستان کاهش نیابد، دیگر نیازی به دیدار میان مقام های دو کشور نخواهد بود.

کابل و اسلام آباد از دیر زمانی بدینسو همدیگر را به پشتیبانی از هراس افگنی متهم می سازند و روابط تیره دارند.

اخیرا” برای بهتر شدن این روابط، نوید مختار رئیس سازمان استخبارات پاکستان یا به کابل آمد و با رهبران حکومت افغانستان از نزدیک دیدار و گفتگو داشته است.

یک منبع دولتی به آریانا نیوز میگوید که آقای غنی از رئیس «آی اس آی» خواسته است برای هدف قرار دادن 32 مرکز تروریستی و 85 رهبر گروه های هراس افگن در خاک پاکستان اقدامات عملی کند.

منبع افزود که رییس جمهور غنی درخواست اسلام آباد برای سفر به پاکستان را نیز رد کرده است و گفته است در صورتی که تا یک ماه آینده خشونت ها در افغانستان کاهش نیابد، دیگر نیازی به دیدار مقام های استخباراتی افغانستان و پاکستان نخواهد بود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه کشور به روز چهارشنبه گفت: “بحث مهم برای ما عمل است. تا زمانیکه پاکستان اقدامات عملی بر ندارد و تعهدات اش را عملی نسازد هیچ کمک به روابط دو کشور نخواهد شد.”

ریاست اجرایی میگوید پاکستان خواستار سفر عبدالله عبدالله به اسلام آباد شده اما هنوز تصمیمی برای این سفر روی میز رئیس اجرایی نیست.

اما آگاهان نظامی معتقد اند که اوج گیری خشونت ها، پاکستان را ناگزیر به بهبود روابط با افغانستان ساخته است.

جاوید کوهستانی آگاه نظامی به آریانانیوز گفت: “هدف عمده سفر نوید مختار، بیشتر شدن روابط استخباراتی میان دو کشور است و حکومت باید از این سفر استفاده بیشتر برای منافع ملی و تامین ثبات در کشور کند.”

حکومت افغانستان دو ماه پیش فهرست 32 مرکز آموزشی هراس افگنان و نام 85 تن از فرماندهان طالبان و دیگر گروه های تروریستی که از خاک پاکستان جنگ را در افغانستان رهبری میکنند، را به دولت پاکستان ارایه کرد و عملی سازی این فهرست را پیشرطی برای بهبود روابط سرد میان دو کشور عنوان کرد اما مقام های افغان میگویند تا کنون هیچ گامی برای عملی کردن این فهرست از سوی مقام های پاکستانی برداشته نشده است.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل