اخبار ویژه

راه اندازی دهلیزهای تجارتی ایران به کشورهای آسیای میانه از خاک افغانستان

Published

on

Reuters
(Last Updated On: سنبله ۱۰, ۱۳۹۹)

دو دهلیز تجاری مهم بین ایران و کشورهای آسیای میانه، از طریق افغانستان راه اندازی شده است و انتظار می رود که فعالیت های تجاری در منطقه را به طور قابل توجهی تقویت کند.

روح الله لطیفی، سخنگوی اداره گمرک ایران گفته است که این دو دهلیز مسیر قرغیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و دهلیز ایران-افغانستان-ازبیکستان است.

آقای لطیفی گفته است که هدف از راه اندازی این دهلیزها تقویت تجارت از طریق مرزهای ایران است.

 اداره گمرک ایران گفته است که دو محموله از بندر شهید رجایی در شهر بندر عباس در جنوب این کشور از طریق دهلیز ایران-افغانستان-ازبیکستان به ازبیکستان فرستاده شده است.

به گفته مصطفی آیتی مدیر دفتر اداره گمرک ایران، راه اندازی مسیر KTAI که در اواخر جولای افتتاح شده، موفقیت آمیز بوده است.

آیتی افزوده است که به عنوان یک مسیر کوتاه و کم هزینه به کشورهای آسیای میانه تحت کنوانسیون TIR، توسعه دهلیزهای ترانزیتی از طریق افغانستان توسط نهادهای بین المللی و دولت ایران پشتیبانی می شود.

وی گفته است که همه طرف‌ها مصمم به توسعه این بخش هستند.

آیتی گفته است: “افتتاح آزمایشی این دهلیزها نشان می دهد که افغانستان عزم جدی برای توسعه ترانزیت در خاک خود و اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای جنوبی از جمله بنادر حاشیه خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) دارد.”

تهران تایمز گزارش داده است که در تاریخ ۲۶ جولای، ایران برای بار نخست دو محموله کالا از بندر شهید رجایی را از طریق دهلیز KTAI به قرغیزستان ارسال کرد.

این دهلیز توسط IRICA با همکاری اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در چارچوب کنوانسیون TIR راه اندازی شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل