علم و تکنالوژی

راکت فضایی جاپان لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۳, ۱۴۰۲)

یک راکت کوچک و سوخت‌جامد ساخته‌شده توسط شرکت سپیس ون جاپان لحظاتی پس از پرتاب در روز چهارشنبه (۲۳حوت) منفجر شد.

اسپیس وان تلاش کرده بود اولین شرکت خصوصی جاپانی باشد که یک ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهد.

این راکت ۱۸ متری که «کایروس ۱» نام داشت چند ثانیه پس از بلند شدن در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی منفجر شد.

اسپیس وان اعلام کرده است که پس از پرتاب ناموفق راکت در شبه‌جزیره کوهستانی کی در غرب جاپان، مشغول بررسی اطلاعات پرواز است. شوهی کیشیموتو، والی محلی واکایاما، به خبرنگاران گفت مشکلی باعث فعال شدن برنامه نابودی خودکار راکت شده است. با این حال او مشخص نکرد که این مشکل دقیقا چه بوده است.

آقای کیشیموتو اضافه کرد محوطه سکوی پرتاب هیچ آسیبی ندیده و آتش خاموش شده است.

اسپیس وان قبل از این گفته بود که مراحل پرتاب راکت و همینطور اتمام ماموریت تا حد زیادی خودکار است و تعداد کارشناسان در مرکز کنترل زمینی به ۱۲ نفر می‌رسند.

این راکت یک ماهواره اطلاعاتی دولتی آزمایشی را حمل می‌کرد و قرار بود آن را در مدار زمین قرار دهد. اسپیس وان پیش‌تر پرتاب را برای روز شنبه برنامه‌ریزی کرده بود، اما پس از ورود یک کشتی به منطقه دریایی ممنوعه آن را به تعویق انداخت.

اگرچه جاپان بازیگر نسبتاً کوچکی در رقابت فضایی است، با این حال توسعه‌دهندگان راکت در این کشور در تلاش هستند وسایل نقلیه فضایی ارزان‌تری بسازند تا سهم بیشتری در بازار رو به رشد پرتاب ماهواره‌ها کسب کنند.

ماساکازو تویودا، رئیس اسپیس وان گفته است که می‌خواهد «خدمات پیک فضایی» را به مشتریان داخلی و بین‌المللی ارائه دهد و هدف آن پرتاب ۲۰ راکت در سال تا اواخر دهه ۲۰۲۰ است.

Trending

خروج از نسخه موبایل