خبرهای تازه

رایزنی عبدالله، حکمتیار و نبیل در مورد انتخابات و صلح

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شماری از سران احزاب سیاسی از بهر بحران انتخاباتی و صلح رایزنی کردند.

یک عضو دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» آنچه مداخله ارگ ریاست جمهوری در کار کمیسیون انتخابات می داند را از محور اصلی این نشست می گوید.

این چهره های سیاسی خواهان تامین شفافیت و عدالت در نتایج انتخابات اند و می‌گویند در صورتی که به خواست‌های شان از سوی کمیسیون انتخابات رسید‌گی نشود دامنه ی اعتراض های شان افزایش خواهد یافت.

فریدون خوزون سخنگوی دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» میگوید: “ارگ مستقیما مداخلات را در کمیسیون ادامه می دهد و همچنان مانع تصمیم گیری‌های قانونی و مشروع کمیسیون انتخابات می شود، ما باید هماهنگ باشیم و جلو این مداخلات را بگیریم، و تاکید ما این است که دوباره برگشت داده شود به قانون.”

در همین حال ارگ ریاست جمهوری مداخله در امور کمیسیون انتخابات را رد می کند.

لطیف محمود معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری میگوید: “ادعای شماری از سیاسیون و کاندیداها مبنی بر دخالت حکومت در امر انتخابات کاملا بی بنیاد و بی اساس است.”

از سوی هم دسته های انتخاباتی و احزاب سیاسی در اعلامیه ای می خواهند:

    1. در برابر تقلب های گسترده به صورت مشترک و هماهنگ می ایستند
  1. نیروهای امنیتی در منازعات انتخاباتی باید بی طرفی خود را حفظ کنند
  2. جامعه جهانی باید بی طرفی را اختیار کرده و از اراده مردم حمایت کند
  3. روند صلح باید از انحصار فرد و جهت خاص خارج شود
  4. رایزنی ها میان احزاب، تکت های انتخاباتی و شخصیت های ملی پیرامون صلح و انتخابات ادامه یابد

این در حالی است که هوداران دسته‌ی انتخاباتی عبدالله عبدالله امروز(چهارشنبه، ۱۳ قوس) در ولایت های پروان، پنجشیر، جوزجان، فاریاب و غور دست به تظاهرات زدند.

این معترضان خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رای جنجالی پیش از هر گونه اعلام نتایج  انتخابات شده اند.

دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» میگوید که این اعتراض ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که، کمیسیون مستقل انتخابات ۳۰۰ هزار رای جنجالی، که به گفته ی این تیم غیر معتبر است را باطل کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل