اخبار ساحوی

رهبران افغانستان برای رسیدن به صلح، تنش ها را کنار بگذارند – دبیرکل ناتو

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

ینس ستولتنبریک پس از نشست وزیران دفاع ناتو از طالبان نیز می خواهد که به توافق صلح احترام گذاشته و از بهر رسیدن به صلح دست از خشونت بردارند.

در کابل نیز مردم از تنش های سیاسی به ستوه آمده اند و می گویند کشور در وضعیت نیست که چهره های سیاسی درگیر کسب قدرت باشند.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از نشست وزیران دفاع ناتو چهار شنبه شب، یک بار دیگر از ادامه تنش ها میان رهبران سیاسی ابراز نگرانی کرده و از رهبران سیاسی خواسته است که برای رسیدن به صلح در کنار همدیگر بایستند.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می گوید: “تنش های سیاسی که در دولت افغانستان است نیاز است که متحد شویم و به یک روند سیاسی نیاز داریم که بتوانیم به گونه کامل شامل روند صلح شویم.” بر بنیاد توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان، در صورتیکه طالبان این توافقنامه را عملی کنند نیرو های بین المللی در مدت ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد؛  اما پشتبانی مالی و آموزش نیرو های افغان تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهند داشت.

ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: “و باید بفهیمم که حتی در موجودیت ۱۲ هزار نیرو هم، ما ماموریت عملیات های مان را قسمیکه در چندین سال گذشته انجام داده ایم ادامه می دهیم. پیام واضح ناتو این است که ما به افغانستان یکجا رفتیم و در زمان درست از افغانستان یکجا خارج خواهیم شد.”

در همین حال نماینده اتحادیه اروپا در توافق با روسای هیئت های اتحادیه اروپا مستقر در کابل و سفیر ناروی از همه جریان ها در افغانستان شدیداً می خواهد که از طریق مذاکرات سیاسی به یک توافق دست یابند.

تنش های سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله سبب شده است تا ایالات متحده امریکا یک میلیارد دالر کمک هایش را به افغانستان کاهش دهد و وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که اگر تنش های دو طرف ادامه پیدا کند، روی کاهش یک میلیارد دالر دیگر نیز غور خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل