خبرهای تازه

روابط کابل- دهلی بر اساس منافع دو کشور استوار میماند” مینه پال

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کاخ ریاست جمهوری می گوید پاکستان هنوز هم در تلاش دستیابی به عمق استراتیژی اش در افغانستان است ، اما کابل   به هیچ کشوری اجازه نمی دهد که روابط اش با کشور های دیگر به ویژه هند را به فرمایش دیگران سازمان دهد .

 معاون سخنگوی رییس جمهور نقش هند را در افغانستان اثر گذار خوانده تاکید دارد که روابط کابل با دهلی نو بر اساس منافع ملی استوار است.

اما شماری از اگاهان سیاسی میگویند پاکستان از نزدیکی روابط کابل با دهلی نو سخت در هراس است.

 هراس پاکستان از نزدیکی روابط هند و افغانستان. ظاهرا پس از افزایش انتقاد های ملی و جهانی بر پاکستان از بهر حمایت این کشور از گروه های هراس افگن به ویژه طالبان افغان و گشایش بندر چابهار ایران ، اسلام اباد ازافزایش نقش دهلی نو در افغانستان سخت نگران است.

کاخ ریاست جمهوری نیز میپذیرد که اسلام اباد هنوز هم در تلاش عمق استراتیژی اش در افغانستان است. اما نقش هند را در افغانستان اثر گذار میداند

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهورگفت” متاسفانه پاکستان هنوز هم در تلاش عمق استراتیژیک است اما روابط افغانستان با کشور ها بر اساس منافع ملی استوار است و به هیچ کشور اجازه نمی دهد که فرمایش دهد تعین تکلیف برای تامین روابط ما با کشور ثالث نماید”.

 مقامات پاکستانی همواره تاکید کرده اند که روسای نهاد های امنیتی افغانستان باید همواره روابط نزدیکی با سازمان جاسوسی این کشور داشته و نباید تمایلی به سیاست های هند داشته باشند. شماری از اگاهان و اعضای مجلس نماینده گان نیز معتقد اند که پاکستان با حمایت از گروه های شورشی همواره تلاش کرده تا افغانستان را به میدان جنگ نیابتی   با هند مبدل کند.

 نصر الله ستانکزی اگاه امور سیاسیگفت” پاکستان میکوشد تا نه تنها روابط افغانستان را با هند بلکه به تمامی کشور های منطقه و جهان خراب کند”.

محمد عبده عضو مجلس نمایندگانمیگوید “پاکستان قیم افغانستان نیست و نمی تواند خطوط مسیر حرکت افغانستان را در تامین روابط اش با کشور های بیرونی تعین کند کشور شرقی ما همواره بدی کرده است”.

 دهلی نو نیز میپذیرد که دشمنان روابط افغانستان و هند در تلاش بحرانی ساختن این روابط اند پیش از این نیز کانگرس ایالات متحده امریکا در گزارش نگاشته بود که اسلام اباد برای جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان در تلاش جنگ نیابتی در این کشور بوده و با حمایت جنگجویان میکوشد از این گروه ها در جنگ نیابتی با هند در افغانستان استفاده کند.

گزارشگر فواد ناصری

 

Trending

خروج از نسخه موبایل