رویداد های اخیر

روزنامه‌ی تلیگراف: کشت خشخاش در افغانستان ۸۵ درصد کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۱, ۱۴۰۲)

روزنامه برتانیای تلیگراف گزارش داده که کشت خشخاش در افغانستان زیر سلطه‌ی حکومت سرپرست امارت اسلامی افغانستان ۸۵درصد کاهش یافته است.

روزنامه‌ی تلیگراف، انتشارات بریتانیا روزدوشنبه، ۲ اکتوبر به نقل از یک شرکت خدمات اطالاعات جغرافیایی گزارش داده که کشت خشخاش در سال ۲۰۲۳ زیر ۳۰۰۰۰ هکتار زمین بوده است.

این روزنامه افزوده است که پس از فرمان منع کشت خشخاش در اپریل سال گذشته از سوی رهبر امارت اسلامی در افغانستان، کارشناسان این فرمان را «موفق‌ترین» تلاش برای مبارزه با مواد مخدر در «تاریخ بشر» عنوان کرده‌اند.

گرام اسمیت، کارشناس در امور افغانستان در گفتگو با تلیگراف تاکید کرده که مبارزه امارت اسلامی با کشت مواد مخدر تا اکنون موفق‌ترین تلاش برای محو این مواد در تاریخ بشریت بوده است.

همچنین بر اساس گزارش الیسس، نهاد تحقیقی انگلیس «ولایت‌های هلمند، نیمروز و فراه بیشترین کاهش را در فیصدی‌های ۹۱، ۹۵ و ۹۹ نشان می‌دهد.»

در همین حال، دیوید منسفیلد، کارشناس اهل بریتانیا در اقتصاد غیرقانونی افغانستان نیز تاکید کرده که : «شواهدی وجود دارد که دستور منع کشت خشخاش بطور کلی از سوی جمعیت روستایی افغانستان پذیرفته نشده است و حتی بعضی از مسوولان طالبان (امار اسلامی) آماده پذیرش این ممنوعیت نیستند.»

این روزنامه همچنان به نقل از شرکت خدمات اطالاعات جغرافیایی افزوده که کشت خشخاش در مناظق کوهستانی ولایت بدخشان از ۱۳۸۰۳ هکتار به ۱۵۳۹۱ هکتار زمین افزایش یافته است.

از سوی ‌هم تلگراف نگاشته است که دستور منع کشت خشخاش ازسوی امارت اسلامی، معادل ۴۵۰۰۰۰ شغل «تمام وقت» را از بین برده است.

روزنامه‌ی تلیگراف با اشاره به اینکه این ممنوعیت ضربه‌ی بزرگی به دهقانان وارد کرده افزوده است که هنوز درگیری خشکسالی، جنگ و قطع کمک‌های توسعه‌ای ضربه‌ای بزرگی بر آنان وارد کرده است.

پیش از این نیز سازمان ملل با نشر گزارشی گفته بود که قاچاق متامفتامین در داخل و کشور‌‌های اطراف افغانستان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل