تجارت

روز جهانی زنبورعسل؛ برداشت ۲۵۰۰ تُن از کندوهای عسل افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به منظور آگاهی‌بخشی از اهمیت زنبورعسل، حمایت از زنبورداری و تاثیرات گرده‌افشانی زنبورعسل در توسعه پایدار زراعت و تامین غذا، ۳۰ ثور (پنج شنبه) را بنام روز جهانی زنبورعسل نام‌گذاری کرده است.

اکبر رستمی، رییس اطلاعات و سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که میزان تولید عسل طی‌ سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال گذشته‌ خورشیدی، دوهزار و ۴۹۰ متریک‌تٌن عسل در مرکز و ولایات تولید شده است.

به گفته‌ی او، پکتیا با تولید ۸۹۹ تُن عسل در صدر فهرست قرار گرفته و به دنبال آن ولایت‌های ننگرهار با پنج‌صد تُن و خوست با ۴۱۶ تُن، از مهم‌ترین تولیدکنندگان عسل در کشور اند. هم‌چنان هرات، لغمان، بدخشان، کندز و بامیان نیز در فهرست عمده‌ترین ولایت‌های تولیدکننده عسل قرار دارند.

سخنگوی وزارت زراعت گفت که در حال‌حاضر شش‌هزار و ۷۵۷ فارم بزرگ و کوچک زنبورداری در سراسر کشور وجود دارند که بیشترین آن در ولایات بادغیس، هرات، بدخشان، پکتیا، کندز، دایکندی، بامیان، لوگر، سرپل، فراه، میدان وردک، کاپیسا، تخار، بغلان و خوست قرار دارند. آقای رستمی گفت که بادغیس با داشتن ۷۲۲، هرات با ۵۹۳، پکتیا با ۵۵۰ و بدخشان ۵۲۶ فارم زنبورداری در صدر جدول پرورش زنبور عسل قرار دارند.

زنبورداری به عنوان یک شغل پر درآمد، در حال رشد است و محصولات آن بازار خوب داخلی و خارجی دارد.

یک کیلو عسل خالص در بازارهای داخلی از ۵۰۰ تا دوهزار افغانی نظر به نوعیت آن به فروش می‌رسد.

این در حالیست که میزان تولید عسل در سال ۱۳۹۸ به دوهزار و یک‌صد تٌن رسیده بود و این رقم در یک سال گذشته، ۳۹۰ تُن افزایش داشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل