اخبار ساحوی

روز دقیق انتخابات پارلمانی اعلام شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

روز دوشنبه کمیسیون انتخابات زمان دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها را اعلام می کند.

یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات با ابراز این مطلب می گوید که حکومت در مورد اعلام زمان برگزاری انتخابات با این کمیسیون موافقت دارد.

مسوولان این کمیسیون یاد اور می شوند که آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات دارند اما هنوز هم بودجه یکی از چالش های جدی است.

یوسف نورستاني رییس کمیسیون مستقل انتخابات به مجلس نمایندگان امده تا از امادگي ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی خبر دهد.

وی میگوید که بنا به چالش های انتخابات قبلی انان پس از مشوره با نهادهای ملی و بین المللی اصلاحات را نیز به وجود اورده اند و اماده اعلام زمان برگزاری انتخابات اند.

یوسف نورستانی میافزاید: “نهاد مسوول انتخابات به روز دوشنبه ۲۸جدی تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی ها را اعلام مینمایم، در تقویم انتخاباتی خود برگزاری انتخابات را با تطبیق اصلاحات انتخاباتی در نظر میگریم.”

رییس کمیسیون انتخابات می افزاید که آنان پیش از این نیز اماده اعلام زمان برگزاری انتخابات بودند اما ضد بندهای سیاسی مانع کار آنها شد.

نورستانی میگوید: “حکومت طرفدار است، مردم و شورای ملی هم تقاضا دارند و فرامین رییس جمهور را در مورد کمیسیون اصلاحات و کمیته گزینش را رد و فاقد اعتبار ساخت.”

اما برخی از اعضای مجلس نمایندگان هنوز هم باشک به برگزاری انتخابات نگریسته میگویند که حکومت اراده ندارد که انتخابات را برگزار کند.

عضو مجلس نمایندگان احمد بهزاد میگوید: “حکومت اراده به برگزاری انتخابات ندارد پشت برده چیزهای دیگری است اگر حکومت میخواست باید فرامین تقنینی صادر نمی کرد و طرح قانون را به مجلس ارسال میکرد بنا عده نفع خود را به برگزاری انتخابات و تشکیل لویه جرگه نمی بیند.”

عضو مجلس نمایندگان نقیب الله فایق میگوید: “دو دیدگاه وجود دارد قانونی و مصلحتی اگر قانونی باشد به اساس قانون کمیسیون را موظف ساخته ایم و اگر مصلحتی باشد هر دو رهبر تصمیم مصلحت را بگیرند و اما نام انرا قانون نگذارند.”

کمیسیون مستقل انتخابات با انکه از اماده گی ها خبر میدهد اما برگزاری انتخابات را مشروط به بودجه و امنیت برای برگزاری انتخابات میداند. چیزیکه تا اکنون حکومت در مورد آن ابراز نظر نکرده است.

گزارش از عبدالعزیز کریمی

 

Trending

خروج از نسخه موبایل