رویداد های اخیر

روسیه: در صورت تهدیدات از افغانستان؛ از تاجکستان حمایت می‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۱, ۱۴۰۰)

شامانوف روز پنجشنبه پیش از آغاز نشست شورای پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه پایتخت تاجکستان گفته است که روسیه در چارچوب تعهدات خود در سازمان امنیت جمعی در صورتی که تاجکستان از افغانستان تهدید هراس‌افگنی شود، کمک‌های لازم را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

وی دراین باره افزود:”در صورتی که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تاجکستان از طرف این کشور تهدید امنیتی شود، بطور همه جانبه به این کشور کمک می‌کنیم.”

شامانوف با بیان اینکه دیروز و امروز با شرکای خود در مورد تهدیدهای امنیتی از افغانستان گفت‌وگو کردیم، اظهار داشت”: رهبری تاجکستان در این مورد ابراز نگرانی شدید نکرده است.”

شامانوف همچنان خاطرنشان کرد که مساله تهدید امنیتی از افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.

روسیه به تامین امنیت تاجکستان که مرز طولانی با افغانستان دارد به دوشنبه کمک می‌کند و پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان در این زمینه مشارکت دارد.

مقام‌های روس در هفته‌های اخیر با آغاز خروج نیروهای امریکا از افغانستان، نسبت به تشدید فعالیت‌های هراس‌افگنان در این کشور و خطر آن برای کشورهای آسیای مرکزی هشدار داده اند.

نگرانی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که طالبان هفته گذشته بندر مرزی افغانستان با تاجکستان را تصرف کردند و در نتیجه برخی از نیروهای امنیتی پسته‌های خود را رها کرده و به آن طرف مرز فرار کردند.

تصرف شیرخان بندر، در انتهای شمال افغانستان در حدود ۵۰ کیلومتری شهر کندز، مهمترین دستاورد طالبان از زمان افزایش حملات شان در اول ماه می‌ بود، درست از زمانی ایالات متحده مراحل نهایی خروج نیروهای خود را آغاز کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل