اخبار ساحوی

روند انتقال مواد اساس انتخاباتی به ولایات به تعویق افتاد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

روند انتقال مواد اساس انتخابات ریاست جمهوری به ولایت‌ها، به دلیل چالش‌های تخنیکی در دستگاه‌های بایومتریک به تأخیر افتاد.

مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، اگرچالش‌های تخنیکی دستگاه‌های بایومتریک حل نشود، فرستادن آن به مراکز و محلات رأی‌دهی غیرقانونی خواهد بود.

مولانا محمد عبدالله، یک عضو این کمیسیون، می‌گوید: “شصت تکراری و عکس تکراری را این «ایرور» می‌دهد یا نمی‌دهد، یعنی غلط نشان می‌دهد یا نمی‌دهد، اگر چنین نشود شاید که عملیات انتقالات ما به تأخیر بیافتد الی تصحیح این مسئله.”

با این حال، ثبت  اثر دو انگشت،  تصویر چهره و شناس‌نامه برای شناسایی بایومتریک رأی‌دهنده‌گان از بهر تأمین شفافیت و جلوگیری از تقلب در روز انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از این دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

در همین حال نهادهای ناظر و آگاهان امور انتخاباتی، کمیسیون انتخابات را بر عدم استفاده و تطبیق درست دستگاه‌های بایومتریک برای تأمین شفافیت در روز انتخابات متهم می‌کنند.

یوسف رشید، رئیس بیناد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان، بیان می‌دارد: “کمیسیون یک چیز را در لایحه انداخته بود، اما در روز انتخابات وقتی‌که دید دستگاه‌های بایومتریک کار نمی‌کند تصمیم گرفتند که با کاغذ و فهرست هم می‌شود که اعتبار بدهیم، باز ۷ ماه، ما مصروف نظارت، بالاخره کسی مصروف بازنگری و کسی مصروف تفتیش نهایتاٌ نتیجه اش را هم دیدم که با کدام مشکلات و معضلات همراه بود.”

باا ین حال، آگاهان امور انتخاباتی باورمند به استفاده از دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات ششم میزان نیستند، آنان تأکید می‌ورزند که باید کمیسیون در فرصت باقی‌مانده دقت بیشتری را صرف فهرست رأی‌دهنده‌گان کند، تا از تقلب در انتخابات پیش‌رو جلوگیری شود.

با این همه، نگرانی‌ها وجود دارد که با هزینه شدن میلیون‌ها دالر برای تهیه دستگاه‌های بایومتریک، این دستگاه‌ها بر شفافیت بیشتر انتخابات تاثیرگذار نخواهد بود.

گزارشگر: دیانا صمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل