خبرهای تازه

روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی آغاز شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کمیسیون شکایات انتخاباتی روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را آغاز کرد است.

این کمیسیون حجم شکایت را گسترده و فراتر از انتظار میداند و میگوید که نوعیت شکایت ها حکایت از تعاملات جدی در روز انتخابات دارد.

به گفته کمیشنران این کمیسیون بیشترین شکایت‌ها مربوط به ولایت‌های درجه یک افغانستان است و رسیدگی به آن ممکن نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

روند برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان یکی از پر چالش ترین انتخابات در کشور دانسته میشود. این انتخابات به گونه کم پیشینه‌ی بیش از شش هزار شکایت از تقلب و تخطی در آن به ثبت رسیده است؛ تا جای که میزان و نوعیت شکایات کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی را شوکه کرده است.

علی رضا روحانی دبیر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی میگوید: ” حجم شکایات بسیار وسیع، گسترده و بسیار فراتر از انتظار است.”

اما برخی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات میگویند که عدم هماهنگی و زمان اندک برای ثبت شکایات سبب شده تا بسیاری از شکایت ها در اختیار کمیسیون شکایات قرار نگیرد، از همین رو میزان شکایات خیلی بالاتر از آمار کمیسیون شکایات است.

نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان این شکایت ها را چالشی بزرگ و بار سنگینی بر دوش کمیسیون شکایات انتخاباتی میداند و از کمیسیون میخواهد که با عدالت و بر اساس قانون به این شکایت ها رسیدگی کند.

از سویی هم کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید که به ترتیب ولایت های درجه یک از جمله کابل، هرات و بلخ  بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده اند و در صورت رسیدگی به این شکایت ها تغییرات جدی بر نتیجه انتخابات به بار خواهد آورد.

علی رضا روحانی می‌افزاید: ” گروه های کاری را ترتیب داده ایم  و اکنون روی دسته بندی شکایت ها کار میکنیم”.

بسته ماندن مراکز رای دهی، فعال نبودن دستگاه‌های شناخت بایومتریک، پر شدن صندوق ها از سوی اشخاص و تاخیر در برگزاری انتخابات از عمده ترین شکایت ها گفته می‌شود.

بر بنیاد قانون انتخابات، کمیسیون های ولایتی دو هفته فرصت دارند تا به شکایت ها رسیدگی و نتیجه آن را به مرکز بفرستند؛ اما کمیسیون شکایت های انتخاباتی میگوید که به تمام شکایت ها در ظرف یک ماه رسیدگی خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل