رویداد های اخیر

رونمایی از نقاشی «افغانستان دیده نشده» در مقر سازمان ملل متحد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۸, ۱۴۰۰)

برای نخستین بار مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک با  تابلوی بزرگ از افغانستان مزین شده است.

مراسم افتتاح این تابلو روز گذشته (دوشنبه، ۷ سرطان) در نیویارک با حضور آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد، عادله راز، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در این سازمان، دیپلمات‌های ملی و بین المللی ، رییس نهاد هنرسالار و برخی از شهروندان در نیویارک برگزار گردید.

این مراسم برای افغانستان، جوامع دیپلوماتیک، هنری و فرهنگی حایز اهمیت و افتخار می باشد.

نهاد هنر سالار در همکاری با نماینده افغانستان در سازمان ملل طرح این نقاشی را شش ماه پیش پشنهاد کرده و پس از تایید و طی مراحل حقوقی و دیپلماتیک، نقاشی شده است.

این تابلو که ارزش‌ها، هویت و واقعیت‌های حال و آینده افغانستان را معرفی میکند با طرح بروز و تاریخی توسط نقاشان ورزیده دختر و پسر نهاد هنرسالار در یک ماه گذشته در کابل ترسیم شده است .

در این نقاشی نمونه‌های خاک ۳۴ ولایت افغانستان جمع آوری شده، رنگ‌ها هم متناسب مناظر طبیعی، چهره‌ها و هویت ملی افغانستان تهیه و بکار برده شده است.

این  تابلو چهار متر طول و دو متر عرض دارد که در محل خاص در مقر مرکزی سازمان ملل متحد در نیویارک برای دایم به مثابه نمادی از هویت ملی افغانستان نصب می گردد.

عادله راز گفته است: “امروز ماموریت ام به عنوان نماینده و سفیر افغانستان در سازمان ملل را به پایان رساندم و یک میراث به این سازمان تحفه دادم. من خوشحالم که تحفه‌ی رسمی از “افغانستان دیده نشده” به این سازمان تحویل دادم.”

خانم راز افزوده است که بعد از سال ۱۹۶۳ این نخستین تحفه‌ی افغانستان است که در این سازمان به  نمایش گذاشته میشود.

در همین حال آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل، گفته است: “میخواهم اطمینان بدهم که از افغانستان و مردم افغانستان حمایت میکنیم. میخواهم مطمین شوم که این زمان باعث آغاز یک دوره نو، صلح، رفاه، تامین حقوق بشر برای مردم افغانستان شود.”

Trending

خروج از نسخه موبایل