رویداد های اخیر

رویترز: گروهی از پیلوتان افغانستان آموزش ‌دیده توسط امریکا از تاجکستان بیرون شدند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۹, ۱۴۰۰)

پیلوتان افغانستان آموزش‌ دیده توسط ایالات متحده، به همراه چندین تن دیگر روز گذشته (سه شنبه ۱۸عقرب) با یک پرواز که با واسطه ایالات متحده ترتیب داده شده بود، از تاجکستان خارج شدند.

رویترز در گزارشی به نقل از منابع افغان می‌‌گوید، این پرواز به وضعیت مصیبت‌بار این افراد که برای حدود سه ماه ادامه داشت، پایان داده است. این پیلوتان با هواپیماهای نظامی و در جریان تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، از آن کشور فرار کرده بودند.

شرایط این پیلوتان توجه کنگره امریکا را به خود جلب کرده بود و قانونگذاران آن را زیر ذره‌بین قرار داده بودند. گروهی از قانونگذاران و کهنه سربازان نظامی امریکا معتقد بودند تلاش دولت ایالات متحده برای جابجایی این خلبانان کند است.

رویترز در گزارش اختصاصی روز سه شنبه خود می‌نویسد که یکی از پیلوتان با به اشتراک گذاشتن تصاویری از سوار شدن این گروه به هواپیما، گفته که مقصدشان امارات متحده عربی است.

این گروه از پیلوتان در پایان جنگ افغانستان با طیاره نظامی به تاجکستان رفتند و توسط مقام‌های تاجکستان بازداشت شدند و منتظر انتقال به ایالات متحده بودند. آنها امید دارند که انتقال آنها به خاورمیانه منجر به بودباش مجددشان در امریکا شود.

این گروه از کارمندان افغانستان آخرین گروه عمده پیلوتان آموزش دیده توسط امریکا بودند که به خارج از افغانستان گریختند و در تاجکستان در بی‌سرنوشتی به سر می‌بردند.

بسیاری از کارمندان نیروی هوایی افغانستان در ماه آگست و همزمان با به قدرت رسیدن امارت اسلامی، با ده‌ها طیاره نظامی افغانستان را ترک کردند و به تاجکستان و ازبکستان گریختند.

Trending

خروج از نسخه موبایل