خبرهای تازه

رییس اجراییه به طالبان: کسب قدرت از راه جنگ ناممکن است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

طالبان حاضر به مذاکره با امریکا، روسیه، ایران، پاکستان و چندین کشور دیگر روی منازعه افغانستان شدند اما با دولت افغانستان نه؛ حتی یک چراغ سبز هم نشان ندادند.

هرچند که تلاش های منطقه و جهان برای پایان منازعه افغانستان شدت گرفته اما ظاهراً این تلاش ها هنوز برای دولت افغانستان جدی نیست و در حد یک زمینه سازی تعبییر می شود چرا که دولت می گوید وقتی پیشرفت های صلح را جدی می پندارد که طالبان عقب میز مذاکره با حکومت بنشینند و رایزنی کنند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت می گوید: دولت افغانستان وقتی پیشرفت های صلح را جدی می پندارد که طالبان با دولت عقب یک میز مذاکره کنند.

در گرمای تلاش های صلح، میدان های جنگ هم داغ است؛ گزینه پیشنهادی دولت به طالبان این است که رسیدن به قدرت با جنگ ناممکن است ازین رو اگر این گروه می خواهد در تصمیم گیری های سیاسی دخیل شود، راه مذاکره مستقیم با دولت را باید پیش گیرد.

آقای عبدالله می افزاید: “آنهایی که در جنگ استند که با دهشت و کشتار میاییم و به افغانستان مسلط می شویم. این کار شدنی نیست و شدنی نخواهد بود اما اگر خود را اتباع این کشور بدانند و خواسته باشند که در کشور و سرنوشت دخیل باشند راه صحبت و مذاکره است و مذاکره مستقیم با دولت افغانستان.”

هرچند در پی شدت گرفتن تلاش های صلح، دولت هیئتی را برای مذاکره با طالبان شکل داد و بورد مشورتی صلح را ایجاد کرد اما هر دو ساختار در حاشیه مانده اند و بازیگر اصلی در روند صلح کشورهای خارجی شده اند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا می گوید: “باید یک تفاهم و اجماع به وجود آید کشور های که آینده منافع خود را در سیاست آینده افغانستان در خطر می بینند، باید مطمین شوند یعنی یک تفاهم به میان آید.”

انتظار ها این است که در 2019 افغانستان گواه توافق صلح گروه طالبان با دولت باشد اما در این جو پیچیده ممکن است؟

Trending

خروج از نسخه موبایل