خبرهای تازه

رییس اجرایی: افغانستان با چالش عدم مصئونیت غذایی روبرو است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس اجرایی افغانستان، عبدالله عبدالله میگوید، ۳۳ درصد جمعیت کشور با چالش عدم مصونیت غذایی روبرو بوده و غذای بی کیفیت هنوز هم تهدید جدی در برابر افغانستان است.

رییس اجرایی در معرفی اجندای ملی مصونیت غذایی میگوید تلاش های جدی برای حل معضل تغذی اغاز شده است.

داکتر عبدالله عبدالله گفت: “عدم مصونیت غذایی هنوز هم از چالش های جدی است. ۳۳ درصد مردم با این مشکل روبرو هستند و ۴۱ درصد کودکان زیر سن ۵ سال از مشکل تغذی رنج میبرند.”

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه نیز گفت: “سو تغذی باعث قد کوتاهی میشود، ۴۰ درصد شیوع قد کوتاهی در میان کودکان نا شی از سوء تغذی است.”

سازمان ملل متحد نیز میزان مبتلایان به سوء تغذی و عدم مصونیت غذایی در افغانستان را نگران کننده میداند.

گیردا ویر بورگ، هماهنگ کننده حرکت جهانی برای توسعه خدمات تغذی بیان نمود که: “مشکل سوء تغذی و قد کوتاهی هنوز هم در افغانستان وجود دارد و مهم است که موضوع سو تغذی در این کشور نباید وجود داشته باشد. زنان کودکان و دختران باید در اولویت مان برای دسترسی به خدمات غذایی با کیفیت باشند.”

میک لورنسن، نماینده سازمان غذایی جهان در افغانستان نیز افزود: “هنوز هم از هر سه افغان یکی ان غذای کافی برای خوردن ندارند. ما متعهد هستیم به اینکه افغانها مصونیت غذایی داشته باشند.”

حرکت جهانی برای توسعه خدمات تغذی در سال ۲۰۱۰ میان ۴ کشور ایجاد شد و تا کنون ۶۰ کشور جهان به شمول افغانستان به ان متعهد شده اند. هدف کلیدی این حرکت پایان بخشیدن به بیماری سوء تغذی در جهان است.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل