خبرهای تازه

رییس اجرایی: نشست تاشکند به صلح افغانستان و همکاری های منطقوی کمک میکند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس اجرایی عبدالله عبدالله میگوید که نشست تاشکند به صلح افغانستان و همکاری های منطقه ای کمک میکند.

آقای عبدالله با ابراز امیدواری از این روند تاکید ورزید که در محور این نشست، روی پیشنهادات صلح حکومت افغانستان با طالبان گفتگو خواهد شد.

وی گفت: “کنفرانس بین المللی تاشکند بسیار مهم است. امیدواریم که این کنفرانس به ادامه موضوع نشست دوم پروسه کابل، در تحقق آرمان های مردم افغانستان که صلح و ثبات در کشور است، کمک بکند.”

از آدرس افغانستان، رییس جمهور غنی برای رهبری در نشست جهانی صلح در تاشکند اشتراک می کند و عصر امروز به ازبکستان سفر کرد.

همکاری های منطقوی بخش مهمی از نشست تاشکند است، که بیشتر کشورهای هم مرز افغانستان را برای صلح یابی این کشور گوش زد می کند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رییس جمهور بیان کرد: “در شرایطی که کشور های منطقه به سر می برد، این ایجاب می کند که در بخش صلح، در بخش امنیتی و هم در بخش همکاری های منطقوی تجارت و ترانزیت، همکاری داشته باشیم.”

اعضای کلیدی این نشست که در پایان دو روز رای زنی برای صلح افغانستان اعلامیه خواهند داد، شامل نماینده اتحادیه اروپا، نماینده، سازمان ملل، ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، هند، پاکستان، ایران، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی میباشند.

اما میزبان برای صلح افغانستان چی می کند؟

کامل علم جانوف، سخنگوی ریاست جمهوری ازبکستان تصریح نمود: “ازبکستان به تلاش های خود برای ادامه روند صلح افغانستان در سطح دو جانبه و چند جانبه ادامه خواهد داد.”

در عین حال، نشست تاشکند را واشنگتن تعبیر خوب برای صلح افغانستان میداند؛ اما اینکه طالبان چراغ سبز نشان نداده اند، برای آمریکا و افغانستان نگران کننده است.

هدر ناورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: “متاسفانه تا کنون طالبان برای گفتگوهای صلح آمادگی نشان نداده اند. ما امیدواریم تا آنان به روند صلح بیایند؛ زیرا که یک راه برای رسیدن به صلح افغانستان همین است.”

برخی از رسانه های خارجی گزارش داده اند که جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل گفته ‌است که در این نشست یکبار دیگر درخواست گفتگو از طالبان مطرح خواهد شد؛ در خواستی که پیش از این طالبان به آن پاسخ نداده بودند.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل