خبرهای تازه

عبدالله: کشور های منطقه نباید افغانستان را متهم به حمایت از گروه های هراس افگن کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور که در  بیست و دومین سال یاد ترور عبدالعلی مزاری در کابل آمده است با بیان این مطلب می گوید کشور های منطقه بدانند که تفکیک میان تروریزم در فرجام باعث گسترش جنایت در منطقه می شود.

در همین حال معاون دوم ریاست اجرایی هشدار می دهد که سال آینده برای نیروهای امنیتی دشوار است و به رهبران حکومت می گوید هرنوع بی توجهی می تواند که در سال آینده چالش بزرگی به نیروهای امنیتی ایجاد کنند.

در سوی دیگر هم، محمد محقق رهبران حکومت وحدت ملی را در امر عملی نشدن برخی از تعهدات شان با واژه های بی سابقه  انتقاد می کند.

سال یاد ترور مزاری، بستری برای موضع گیری های تازه ی سیاست داخلی و خارجی

این روز ها، چرخش آسیاب سیاست افغانستان به راست وچپ می زند، مدیران سیاست در کوتاه ترین فرصت یا کشور های منطقه را می کوبند و یاهم برخی از چالش های درون نظام را به میان می آورند.

رییس اجرایی با جمع بزرگی دیگر از دولت مردان در مراسم سال یاد ترور عبدالعلی مزاری اشتراک کرده است. در اینجا می توان از سخانش یافت که نارضایتی بزرگی از کشور های منطقه در امر متهم ساختن افغانستان به عنوان یکی از کشور های حامی تروریزم دارد.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی میگوید ” مخشوش کردن اذهان عامه با اتهام بستن به افغانستان، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، دولت افغانستان در امر مبارزه با تروریزم خواستار کمک همکاری وآماده همکاری با همه کشور های منطقه می باشد.”

رییس اجرایی همچنان استفاده ابزاری از تروریزم را توسط شماری از کشورها اشتباه می خواند و موضع افغانستان را دراین مورد تغییر ناپذیر توصیف می کند. 

عبدالله عبدالله رییس اجرایی گفت ” هر کشوری که بین گروه های تروریستی تفکیک قایل شود که از آنان در راستای منافع خود استفاده کند در اشتباه به سر می برند؛ افغانستان قربانی تروریزم بین الملی بوده و هیچ زمانی از هیچ گروه تروریستی حمایت نکرده و نخواهد کرد چون گروهای تروریستی را دشمن خود می داند.”

در کنار بگو مگو ها میان کابل و اسلام آباد،این روز ها امنیت  سال آینده نیز آب سیاست را در افغانستان گرم نگه داشته است. قسمیکه معاون دوم عبدالله بیشتر از امنیت در سال پیش رو هراس دارد.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی میگوید “شرایط جدید جهان،منطقه و کشور ما، شرایطی حساسی است که اگر ما توجه نکنیم که در بهار سال آینده بسیاری از مسایل عوض شود، این ملت مقابل تروریستان ایستاده خواهند شد بشرطیکه دولت توجه کنند مردم محدودیت در جنگ دارند فرماندهان جهادی ماه در پایتخت برای یک میل سلاح ویا یک صندق مرمی می خوابند.”

تنها در مورد امنیت نه بل رهبران حکومت در امر عملی کردن تعهداتشان به مردم نیز از سوی محقق انتقاد می شوند اینبار انتقاد معاون دوم ریاست اجرایی گونه دیگریست.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی گفت ” رهبران به مردم هزاره تعهد کرده اند و این تعهد تا حال میانه در گم است ما از رهبران می خواهیم تفی که کرده اند را دوباره نلیسند، باز کار خود ما لنگ می شود وقتی مردم از حکومت رو گشتاند و از حکومت جدا شد باز آن وقت دیگه چیزی نیست که حکومت را سرپا نگه دارد.”

 گفتنیست از بیست دومین سال یاد ترور عبدالعلی مزاری در غرب کابل جمعه برگزارشد وشماری زیادی از شهروندان و مقام های بلند رتبه دولتی در این مراسم حضور داشتند.

عبدالعلی مزاری رهبر اسبق حزب وحدت اسلامی ۲۲ سال پیش توسط طالبان درچهارآسیاب کابل دستگیر شد و در ولایت غزنی وی را به قتل رساندند.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل