اخبار ساحوی

رییس جمهور: طالبان باید با آموزش و پرورش در افغانستان مخالفت نکند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۳۹۲)

رییس جمهور کشور در آغازین روز تعلیمی پیش از اینکه زنگ معارف را بصدا بیارود از گروه طالبان خواست که با آموزش و پرورش در افغانستان مخالفت نکنند.

وی همچنان کسانیکه را که با آموزش و پرورش در افغانستان مخالف اند، دشمن انسانیت قلمداد کرد.

از یازده سال به این سو آغاز سال تعلیمی با نواختن زنگ مکتب از سوی رییس جمهور افغانستان آغاز میشود.

حامد کرزی رییس جمهور کشور که در افتتاح سال جدید تعلمیی زنگ معارف را بصدا در آورد گفت:” من یکبار دیگر برای طالبان میگویم که همرای تعلیمات فرزندان افغان دشمنی نکنید، بگذارند که آنان تعلیمات خود را به پیش ببرند و برای ترقی و پیشرفت کشور آمادگی بگیرند”.

ریس جمهور کشورهمچنان از عالمان دین و بزرگان قوم خواست تا در بازگشایی مکتب های مسدود شده تلاش کنند.

به باور کرزی، آموزش در افغانستان در سطح پایین قرار دارد و جوانان باید برای رسیدن به بلندای ترقی و پیشرفت هر چی بیشتر عجله نمایند.

وی خطاب به جوانان کشورگفت:”جوانان باید برای آبادی کشور تلاش کنند و در مقابل جوانان کشور های دیگر که امروز به پیشرفت و ترقی دست یافته اند، ده ها متر بیشتر و سریعتر از آنها حرکت کنند تا در پیشرفت و ترقی که امروز آنان رسیده اند ما هم برسیم”.

وی همچنان خواستار افزایش در آمار مکتب های حرفه یی نیز شد تا مردم در کنار تحصیل، حرفه ای را نیز فرا گیرند.

از سویی هم، فاروق وردگ وزیر معارف کشور از پیشرفت آموزش در افغانستان به تناسب یازده سال گذشته یاد آوری نموده گفت:” یازده سال پیش آمار بیسوادان به یازده میلیون تن میرسید، اما این رقم در حال حاضر به هشت میلیون میرسد”.

به گفته آقای وردک “هنوز هم سه میلیون کودک به مکتب دسترسی ندارند”

وزیر معارف کشورهم چنان از تلاش هایش برای بازگشایی مکاتبی که در حال حاضر مسدود است یاد آوری نموده گفت:” تلاش ها برای بازگشایی مکاتب مسدود شده جریان دارد”.

گفته میشود که در جریان یک دهه گذشته، طالبان عامل اصلی باز دارنده دانش آموزان به مکتب بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل