اخبار ویژه

رییس جمهور غنی بار دیگر خواهان آتش‌بس شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری کشور از جامعه جهانی میخواهد تا مردم افغانستان را در راستای حفاظت از دست آوردهای ۱۹ سال پسین یاری رساند.

آقای غنی در بیانیه‌یی به مناسبت بزرگداشت از ۷۵مین سالگرد تاسیس سازمان ملل می گوید که افغانستان همزمان با چندین عامل بحران روبرو است؛ اما به گفته وی آتش‌بس فوری میتواند فرصت پیشرفت در روند صلح را فراهم کند.

رییس جمهوری میگوید: “هرچند ما در افغانستان به گونه همزمان با چندین عامل بحران روبر استیم، ولی برقراری آتش‌بس برای ما یک اولویت روشن و فوری است. ختم هرچه عاجل خشونت‌ها بیش از هرچیزی دیگر، فرصت پیشرفت برای ما فراهم خواهد ساخت”.

در همین حال وزیر خارجه  ایران  می گوید کشورش نسبت به روند صلح به رهبری امریکا در افغانستان بد بین است. جواد ظریف می گوید که باید روند صلح در افغانستان فراگیر باشد.

جواد ظریف وزیر خارجه امریکا میگوید: “من فکر می‌کنم برای ایالات متحده … هدف نهایی یافتن راه خروج از افغانستان بود، لازم نبود همه اینها را به افغانستان و منطقه تحمیل کند، بنابراین ما نسبت به روند کار که ایالات متحده رهبری کرد بسیار بدبین هستیم؛ به همین دلیل ما در آن روند مشارکت نکردیم، اما ما از گفتگوهای میان افغان‌ها (گفتگوهای صلح افغانستان) پشتیبانی می کنیم، ما معتقدیم که … باید در مورد دستاوردهای دموکراتیک مردم افغانستان همراه با همه احزاب از جمله طالبان مذاکره شود.”

از سوی دیگر مک ماستر مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترمپ بار دیگر از احتمال شکست مذاکرات میان افغان‌ها و حاکم شدن امارت طالبانی در افغانستان و نیز بلند رفتن سطح تهدیدها بر امریکا هشدار میدهد.

مک ماستر مشاور پیسین امنیت ملی امریکا میگوید: ” تقسیم قدرت با طالبان چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا به نظر می‌رسد … هر مکتب دخترانه با خاک یکسان می‌شود؟ یا این طور به نظر می‌رسد که اعدام‌های دست‌جمعی در استدیوم فوتبال هر شنبه صورت می‌گیرد؟ ما این ایده را ایجاد کردیم که طالبان می‌توانند شریک صلح باشند در حالی که آن‌ها مصمم هستند امارت اسلامی را در افغانستان ایجاد کرده و از آن به عنوان پایگاه گسترش تروریزم استفاده کنند”.

Trending

خروج از نسخه موبایل