خبرهای تازه

رییس جمهور غنی: «تعهد به صلح به این معنی نیست که انتقام نمیگیریم»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور اشرف غنی در مجمع عمومی شورای عالی صلح هشدار داد که عاملان حملات پسین را به گونه کامل نابود خواهند کرد و در هر سوراخی که بروند از آن سوراخ بیرون شان می کنند.

آقای غنی درب مذاکرات صلح با عاملان فاجعه پسین کابل را بسته کرد و تاکید ورزید که میان مخالفان و موافقان صلح در صف هراس افگنان تفکیک ایجاد شود.

وی گفت: «کسانی که مسؤول تمامی فاجعه ها در کشور هستند دیگر صلح پذیر نیستند و دروازۀ صلح برای آنها باز نیست. اینها تنها عزم ما را، اراده ما را به نابودی کامل خود شاهد خواهد بودند. انتقام ما با عقل و تدبیر گرفته می شود.»

رییس جمهور اظهار نمود که به طالبان زمان انتخاب داده شده است و حالا طالبان و پشتیبانان آن دو گزینه دارند؛ صلح یا هم جنگ.

او بیان کرد: «تفکیک میان گروه‌های که حاضر به صلح اند و گروه‌های که صلح را رد می‌کنند، باید واضح باشد. تعهد حکومت افغانستان به صلح به معنی انتقام نگرفتن و آرام نشستن  نیست.»

آقای غنی هشداری هم به کشور که خاک اش پناه گاه طالبان و دیگر گروه های تندرو پنداشته می شود، داشت.

وی اضافه کرد: «آن کشور هایی که فکر میکردند که اگه تورخم و اسپین بولدک را دور روز بسته کنند، در کابل طغیان خواهد شد و مظاهرات صورت خواهد گرفت؛ به آنان میگوییم که برای صد سال بسته اش کنید.»

در عین حال، رییس شورای عالی صلح، کریم خلیلی یاد آور شد که نارسایی ها در اداره های دولتی بستر را برای سربازگیری طالبان و دیگر گروه های تندرو در افغانستان هموار ساخته است.

آقای خلیلی تصریح کرد: «این نارسایی‌های زمینۀ را برای سربازگیری مخالفان مسلح از میان مردم، مساعد می‌سازد.»

قرار است 24 روز بعد نشست پروسه کابل در باره صلح افغانستان برگزار شود؛ از این رو رییس جمهور از شورای عالی صلح خواست که بهای جنگ، نقشه راه صلح، هدف ها و زمان بندی برای مذاکرات را روشن سازد.

حکومت در مذاکرات و مرحله مذاکره با طالبان نقشی برای جامعه جهانی نمی دهد اما در پیمان صلح آنان را دخیل خواهد ساخت.

Trending

خروج از نسخه موبایل