Connect with us

رویداد های اخیر

رییس جمهور غنی: زمان امتیاز گیری از حکومت و نظام نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۰)

رییس جمهور می‌گوید امروز (پنجشنبه، ۶ جوزا) میگوید که  زمان امتیاز گیری از حکومت و نظام نیست و مردم باید به کشور شان امتیاز بدهند.

آقای غنی در هفته تعلیمات مسلکی و تحصیلات عالی می‌گوید،  اجماع ملی در کشور متعهد بر حفظ جمهوریت است  و نباید چند نفر در کابل نگران باشند، زیرا افغانستان باقی میماند و وضعیت حفظ می گردد.

رییس جمهور در این باره گفت:” اوضاع در تمام ولایت‌ها خوب است،  خو چند نفر در کابل فکر می کنند،آسمان چپه می شود، اینگونه فکر نکنید خداوند آسمان را نگهداشته است افغانستان را هم نگه میدارد، در ۴ سال افتیدن و بلند شدن را زیاد دیدیم این باقی ماندنیست، هر کشور یک دوره زمانی گذری دارد.”

در همین حال، وزارت تحصیلات عالی در هفته تعلیمات مسلکی و تحصیلات عالی می‌گوید که بخش آموزشی کشور به ویژه در بخش کیفیت نصاب درسی چالش‌های وجود دارد اما این وزارت ۶۵ نصاب جدید را در بخش تصحیلات عالی کشور گشایش داد.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی، در این باره گفت:” وزارت تحصیلات عالی برنامه دارد تا در سال جاری روش‌های آموزشی توسعه داده شده و نظام آموزشی به سوی روش شاگرد محوری و تحقیق محوری سوق داده شود، در این راستا علاوه بر ۶۵ نصاب تحصیلی، امروز افتتاح و رونمایی می شود ما حدود ۹۰ نصاب تحصیلی دیگر را در سال جاری مورد ارزیابی قرار میدهیم.”

در همین حال اداره تعلیمات مسلکی می‌گوید که در سال روان یک انستیتیوت تعلیماتی فنی، پروگرام‌های بدیل در این انستیتیوت و ۷۴ مرکز تعلیمات مسلکی گشایش خواهند یافت.

به گفته‌ی این اداره در سال روان ۹۴ کتاب مربوط به نصاب تعلیمی این مرکز نیز چاپ خواهد شد.

ندیمه سحر، رییس عمومی اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی، در این باره گفت:” افتتاح اولین انستیتیوت تحصیلات عالی و تخنیکی و مسلکی است که یک گام مهم برای رشد مهارت و تخصص در سطوح سه و چهار خواهد بود و خلای کمبود مهارتی را بازار کار افغانستان و منطقه مرفوع خواهد ساخت.”

در کنار این دانش جویان اداره تعلیمات مسلکی به شمول دختران رباتیک هرات اختراعات جدید شان را به نمایش گذاشته اند، نمایشگاه  که رییس جمهور و معاون نخست‌اش ۵ مورد از آن را به گونه جدی مورد بررسی قرار میدهند.

امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور، در این باره گفت:” ما ۵ مورد را که در بیرون دیدیم و ارزیابی کرده ایم را به بررسی می گیردم و تا کمتر از ده روز دیگر گزارش اش را برای شما میدهم.”

شرکت کننده‌گان در نمایشگاه هفته تعلیمات مسلکی و تحصیلات عالی امید دارند تا رهبر حکومت اختراعات و دست آورده‌های آنان را نادیده نگرفته و بر آن سرمایه گذاری کنند.

رویداد های اخیر

Kabul police summons Afghan YouTuber Hamayon

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

Afghanistan’s YouTuber Hamayon Afghan was summoned to the police station for publishing a woman’s interview without her permission, Kabul police said.

The spokesman of Kabul Police Khalid Zadran said Friday on X that Hamayon interviewed an old woman and published the report without her permission.

“After the interview, the interviewee’s family complained to the police and the police summoned Hamayon Afghan to the police station,” said Zadran.

Zadran stated that police are working to solve the problem with the two sides’ agreement as soon as possible.

He urges people to avoid posting rumors on the issue.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!