اخبار ساحوی

رییس جمهور غنی فرمان ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را امضا میکند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

منابع در ریاست اجرایی می گویند: قرار است فردا، فرمان ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی از سوی رییس جمهور امضا شود.

این کمیسیون به اساس توافقی ایجاد می شود که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی در آغاز ایجاد حکومت روی آن توافق کرده اند.

شماری نهاد های ناظر بر انتخابات اما نگرانی دارند که اگر از تصمیم های این کمیسیون حمایت صورت نگیرد، اصلاحات در نظام انتخاباتی ناقص خواهد بود.

ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی در آغاز ایجاد حکومت وحدت ملی میان دو رهبر توافق شده است.

گفته می شود که این کمیسیون 9 الی 11 عضو خواهد داشت و یک ثلث آن از نهاد های جامعه مدنی و ناظر بر انتخابات می باشد.

یک منبع در ریاست اجرایی گفته است که فرمان ایجاد این کمیسیون روز چهارشنبه امضا می شود، شماری از نهاد های ناظر بر انتخابات نیز این مساله را تائید می کنند.

جانداد سپین غیر رییس موسسه دیده بان انتخابات افغانستان میگوید” از طریق تماس های مستقیمی که با مسوولین هر دو تیم در حکومت وحدت ملی داریم عین گپ را زده اند که یکی از احتمالات این است که فردا یا در شروع هفته آینده این فرمان صادر شود”

اما نهاد های ناظر بر انتخابات نگران این مساله اند که اگر از تصامیم این کمیسیون حمایت صورت نگیرد کار های آن ناقص خواهد بود.

آقای سپین غرگفت” ما سه نگرانی داریم، اول اینکه تاخیر بیش از حد در ایجاد این کمیسیون روند اصلاحات را بی اعتبار می سازد، نگرانی دوم این است که کمیسیون ساخته می شود اما یک کمیسیون توانمند و مسلکی نباشد و اصلاحاتی که توقع می رود صورت نگیرد و سوم اینکه اگر حکومت از تصامیم این کمیسیون حمایت نکند اصلاحاتی که صورت می گیرد ناقص خواهد بود”

این نهاد ها همچنان تاکید بر این دارند که اگر وعده ایجاد این کمیسیون بازهم به تاخیر مواجه شود کار اصلاحات را با چالش مواجه می کند.

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان میگوید” امید وار هستیم که با زهم این وعده که فردا بالای آن تاکید شده به هفته های بعدی موکول نشود، چون از یک طرف نقض قانون اساسی در مورد انتخابات پارلمانی صورت گرفته است و از طرف دیگر اصلاحات که صورت می گیرد بنابر کمبود وقت ناقص می باشد”

با این همه دیده شود که آیا وعده حکومت برای ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به روز چهارشنبه عملی می شود.

گزارش حمید صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل