صحت

رییس سازمان جهانی صحت وضعیت صحی در افغانستان را وخیم توصیف کرد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۱, ۱۴۰۰)

تدروس ادهانوم قبریسوس، رییس سازمان صحی جهان امروز (پنج شنبه ۲۱دلو) اعلام کرده است که با قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه امارت اسلامی دیدار کرده و درباره بحران وخیم صحی و انسانی در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته که وزارت صحت می‌گوید؛ در شبانه روز گذشته هشت صد تن در افغانستان به کرونا مصاب شده اند و ده تن از اثر این بیماری جان باخته اند.

این در حالیست که تنها پنج شفاخانه مختص تداوی کرونا در افغانستان با امکانات فعالیت می‌کند.

سازما صحی جهان در حالی از شکننده‌گی سستیم صحت افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که وزارت صحت افغانستان وسایل تشخیص نوع جهش یافته کرونا یا اومیکرون را ندارد.

آقای تدروس ادهانوم می‌گوید که:”من وزیر صحت را در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ ملاقات کرده بودم، و از وضعیت صحی افغانستان که بحرانی میباشد گفته بودم و بنابر مشکلات و بحران بشردوستانه زنده‌گی بیشتر افغانها با خطر مواجع است.”

مسوولان وزارت صحت می‌گوید در شبانه روز گذشته از یک هزار و ۹۰۰ تست انجام شده ۸۰۰ موردمثبت کرونا ثبت شده است.

اینگونه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ واقعه فوتی را به ثبت رسانده اند که چهار مورد آن در کابل بوده است.

داکتر جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه دراین باره گفت:” ما در تلاش بهبود وضع استیم. اگر بیشتر از این باشد باید اقدامات دیگر را روی دست گرفت و باید مردم هم آگاهی‌های صحی را مد نظر بگیرند.”

از سوی هم شماری از کارمندان شفاخانه افغان جاپان می‌گویند تنها این شفاخانه در سطح کابل است که خدمات کنترول کووید -۱۹ را دارد ولی تجهیزات و امکانات طبی در اختیار شان اندک است و نمی‌توانند به بیماران رسیدگی کنند.

داکتر حشمت فیضی، مسوول مراقبت‌های ویژه افغان –جاپان دراین باره گفت:”ما نمیتوانیم به تمام مشکلات مریضان برسیم ما امکانات بسیار اند در اختیار داریم و نمی‌شود بدون کمک‌های بیرونی به خدمات خود رسیدگی نمایم .”

مریضداران هم از امکانات کم این شفاخانه شاکی اند و می‌گویند مریض شان از هوای سرد دچارامراض دیگر می‌شوند.

محمد حکیم، باشنده کابل دراین باره گفت:”مردم غریب و بیجاره اند باید دولت همراه مردم کمک نماید و باید به همه‌گی یکسان خدمات فراهم شود.”

این درحالی است که از مجموع حدود ۳۰ شفاخانه مخصوص تداوی کرونا در کشور تنها پنج تا از این شفاخانه‌ها در کشور فعال اند و از پنج مرکز تداوی در کابل تنها شفاخانه افغان-جاپان فعالیت می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل