خبرهای تازه

زلمی خلیلزاد می گوید که واشنگتن در توافق با طالبان به شماری از اهداف مهم دست یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

آقای خلیلزاد، بخشی ازین اهداف را اقدام طالبان در کار سرکوب داعش و جلوگیری از استخدام، تمویل و آموزش این گروه در بخش های شرقی افغانستان میداند.

درهمین حال نخست وزیر پاکستان می گوید که پیشرفت بدست آمده در روند صلح افغانستان نتیجه همکاری پاکستان است و باید از نقش این کشور ستایش شود.

خلیلزاد در یک رشته پیامها، مبارزه طالبان در برابر داعش و اقدام برای جلوگیری از روند استخدام و آموزش داعش را ستایش میکند. به گفته خلیلزاد عملی شدن تعهدات امریکا در توافق صلح وابسته به اقدامات طالبان است.

زلمی خلیلزاد  فرستاده امریکا برای صلح افغانستان گفته است: “این‌ها نمایانگر تعهدات عمومی طالبان (در موافقتنامه ما) علیه القاعده و گروهای دیگری است ‏که ایالات متحده یا متحدین آن را تهدید می‌کنند. ما از طالبان انتظار داریم تا تعهدات شان را عملی کنند. تحقق تعهدات ما، در موافقتنامه، وابسته به اقدامات تعهد شده‌ی طالبان است.”

سید اسحاق گیلانی رییس حزب همبستگی ملی افغانستان میگوید: “میلر و خلیلزاد به قطر رفته اند، امید است که در قسمت رهایی زندانیان یک پیام خوش بیاورند تا راه برای مذاکرات میان افغانی باز شود.”

در حالیکه طالبان و امریکا، در حال عملی کردن ماده های توافق نامه صلح استند، در کابل اما حکومت با طرف های سیاسی، هنوز بر سر چگونگی شروع مذاکرات میان افغانی هم نظر نشده اند.

درهمین حال نخست وزیر پاکستان، در باره خواست رییس جمهور غنی مبنی بر قطع رابطه طالبان با پاکستان می گوید که تمامی پیشرفت های بدست آمده در روند صلح افغانستان نتیجه همکاری پاکستان است.

عمران خان  نخست وزیر پاکستان گفته است: “در اوضاع کنونی باید از نقش پاکستان ستایش شود و اکنون باید تأملی میان حکومت افغانستان و امریکا باشد که ۱۹ سال جنگ در افغانستان نتوانست صلح را به این کشور بیاورد و نیاز است تا راه صلح، ادامه یابد.”

با این همه نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان در یک اعلامیه ای  خواهان جا دادن حقوق و نیازهای کودکان افغان، در روند صلح این کشور شده است.

در بخشی ازین اعلامیه آمده است که «افغانستان همچنان مرگبارترین محل کشمکش برای کودکان است و سازمان ملل از تعامل و تلاش های اخیر طرفین در این کشور برای دستیابی به صلح پایدار، استقبال می کند و بر لزوم پایان این درگیری، تأکید می کند”.

Trending

خروج از نسخه موبایل