جهان

زلنسکی: حمله روسیه به ایستگاه قطار جنایت جنگی بود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، حمله موشکی به یک ایستگاه قطار در شرق این کشور را محکوم کرد و آن را جنایت جنگی دیگری نامید که نیروهای روسیه مرتکب شده‌اند.

آقای زلنسکی شامگاه جمعه طی یک نطق ویدیویی برای ملت اوکراین گفت: «مثل کشتار در بوچا، مثل خیلی از جنایت‌های جنگی روسیه، حمله موشکی به کراماتورسک یکی از اتهاماتی است که باید در دیوان محاکمات به آن رسیدگی شود.»

مقامات اوکراین می‌گویند که در این حمله موشکی دست‌کم ۵۲ نفر کشته شده‌اند. روسیه اما گزارش‌ها درباره این حمله و شمار تلفات آن را تکذیب کرده و گفته است که نقشی در آن نداشته است.

آقای زلنسکی به مردم اوکراین اطمینان داد که با تلاش‌های گسترده «به طور دقیق مشخص خواهد شد که هر کسی چه کاری کرده، چه کسی این دستورات را داده، موشک‌ها از کجا آمده‌اند، چه کسانی مسئول حمل و نقل موشک‌ها بوده‌اند، چه کسی فرمان شلیک آنها را صادر کرده و چگونه با این حمله موافقت شده است».

وی در ادامه از اتحادیه اروپا به خاطر تاکید آن بر انجام تحقیقات پیرامون جنایات جنگی ارتش روسیه تشکر کرد و گفت که روز جمعه با اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی، صحبت کرده و از او خواسته است که اتحادیه اروپا تحریم‌های کاملی علیه نفت و گاز روسیه اعمال کند.

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: «این صادرات انرژی است که سهمی را از درآمد روسیه به رهبری آن می‌رساند و باعث می‌شود آنها فکر کنند که از مجازات در امان هستند. همین صادرات انرژی باعث می‌شود که تصور کنند جهانیان جنایات جنگی را که ارتش روسیه مرتکب شده است، نادیده خواهند گرفت.»

آقای زلنسکی در نهایت خواستار قطع کامل دسترسی بانک‌های روسی به نظام اقتصادی جهان شد و بار دیگر درخواست خود برای ارسال سلاح‌های بیشتر به اوکراین را تکرار کرد.

فرماندار منطقه دونتسک می‌گوید که در زمان اصابت موشک‌ها حدود چهار هزار غیرنظامی در ایستگاه قطار کراماتورسک در انتظار تخلیه و گریز به مناطق دیگر بودند. مقامات اوکراین می‌گویند که از این ایستگاه به عنوان گذرگاه تخلیه غیرنظامیان استفاده می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل