تجارت

زنان متشبث در کابل: فعالیت‌های ما هر روز رونق می‌یابد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۴, ۱۴۰۲)

شماری از زنان متشبث در بازار ویژه بانوان در کابل می‌گویند که با گذشت هر روز فعالیت‌های شان رونق می‌یابد و آنان زمینه خرید آنلاین را هم برای زنان فراهم کرده‌اند.

زنان متشبث از راه اندازی این بازار خوشحال هستند و می‌گویند که در این بازار می‌توانند کالاهای خود را آزادانه به فروش برسانند.

فیروزه قاسمی،، متشبث، می‌گوید: «لباس‌های ما گند افغانی است. فروشنده و خریدار ما هم خانم‌ها هستند. خرسند هستیم که چنین بازار در کابل ایجاد شده است.»

مانند فیروزه ده‌ها زن دیگر هم در این بازار سرگرم کار وبار هستند.

رجمانه خالقی، متشبث، گفت: «خوبی این بازار برای خانم‌ها و دخترخانم‌ها این است که آن‌ها می‌توانند در یک مکان به بسیار سهولت و آرامی هم از فضای سبز این‌جا استفاده بکنند، هم ذهن شان آرام شود و هم وسایلی که نیاز دارند، خریداری بکنند.»

زیبا کاظمی، متشبث، نیز گفت: «خواست من از نهاد‌های دولتی و خارجی و حکومت این است که همرای ما هم دست شوند، همرای ما همکاری کنند تا در کارهای خود بیشتر پیشرفت کنیم.»

در همین حال، اتاق تجارت زنان می‌گوید که محدودیتی برای زنان متشبث وجود ندارد.

سلما یوسفزی، رییس اتاق تجارت زنان، در این مورد گفته است: «ما شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم در این اتاق که ایجاد بازارها است، ایجاد نمایشگاه‌ها است. کارکردها بالای بازارهای دایمی است و در عین زمان به خاطر گسترش تجارت افغانستان در بیرون از افغانستان.»

از سویی هم، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که این وزارت زمینه‌های کاری را برای زنان بیشتر کرده و امارت اسلامی از زنان تجارت پیشه حمایت می‌کند.

عبدالسلام جواد آخندزاده می‌گوید: «وزارت صنعت و تجارت همیشه حامی زنان متشبث بوده و در همه ابعاد تجارت و صنعت همیشه حمایت خود داشته است. هزاران خانم در ۳۴ ولایت افغانستان عملاْ در بخش‌های مختلف صنعت و سرمایه‌گذاری مصروف کار می‎باشند.»

گفتنی است با آنکه امارت اسلامی مکاتب متوسظه و لیسه و همچنان پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران بسته اما همواره از فعالیت‌های اقتصادی زنان حمایت کرده است و نه تنها در کابل بلکه در ولایات هرات و بلخ نیز بازارهای ویژه زنان وجود دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل