کوید۱۹

سازمان جهانی صحت هشدار داد که همه گیری کرونا اصلاً به نقطۀ پایان نزدیک نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رئیس کل سازمان جهانی صحت، ضمن هشدار نسبت به بی خطر تلقی کردن سویۀ اُمیکرون، تأکید کرد که همه‌گیری کرونا به هیچ وجه رو به پایان نیست و احتمال می رود که بعد از اُمیکرون، شاهد ظهور سویه های جدیدی از این بیماری باشیم. 

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس کل سازمان جهانی صحت ، در یک کنفرانس خبری در ژنو، تصریح کرد که در حال حاضر سویه اُمیکرون با سرعتی باورنکردنی در سطح جهان در حال گسترش است و به تمام کشورها راه یافته است. وی افزود: “تنها ظرف یک هفته اخیر، ۱۸ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.”

وی با بیان اینکه تا پایان همه گیری کرونا در جهان مسیری طولانی در پیش روست، تأکید کرد که “اصلاً به نقطۀ پایان پاندمی کرونا نزدیک نیستیم”.

رئیس کل سازمان جهانی صحت، تصریح کرد که به دلیل رشد باورنکردنی سویۀ اُمیکرون در جهان، “احتمال ظهور سویه‌های جدیدتر از ویروس کرونا نیز وجود دارد.”

وی در ادامه نسبت به برداشت‌های گمراه کننده پیرامون بی خطر تلقی کردن و کم اهمیت جلوه دادن سویۀ اومیکرون ویروس کرونا هشدار داد و تأکید کرد::”ممکن است که اُمیکرون در مجموع شدت کمتری داشته باشد اما این روایت که این یک بیماری بی خطر است، گمراه کننده است و هزینۀ بیشتری به همراه دارد.”

وی افزود:”اشتباه نکنید، سویۀ اُمیکرون نیز منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ افراد می‌شود و حتی در موارد خفیف ابتلا هم مانند سیل، مراکز صحت و درمان را غرق کرده است”.

تدروس آدهانوم در بخش دیگری از سخنرانی خود، بار دیگر نسبت به آمار پایین واکسیناسیون در برخی از کشورها ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که میزان مرگ و میر در این کشورها چندین برابر خواهد بود.

رئیس سازمان جهانی صحت، در ادامه به رهبران کشورهای جهان هشدار داد که به دلیل گسترش وسیع سویۀ اُمیکرون و احتمال ظهور سویه های جدید، “اکنون زمان تسلیم شدن و به اهتزاز درآوردن بیرق سفید نیست.”

تدروس آدهانوم با بیان اینکه “افزایش موارد ابتلا به کووید در برخی کشورها به اوج خود رسیده است”، تأکید کرد: “اکنون نیاز فوری به حذف فشار بر سیستم صحی به ویژه در کشورهایی که هنوز پوشش واکسیناسیون پایینی دارند، وجود دارد”.

وی در ادامه گفت: “ما هنوز هم می توانیم با استفادۀ مؤثر از ابزارهای صحی و اجرای پروتکل ها و اقدامات صحی عمومی و اجتماعی که می دانیم کارآمد هستند، اثرات موج کنونی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم”.

رئیس سازمان جهانی صحت، پیشتر بارها هشدار داده بود که باید روندی متوازن در خصوص توزیع واکسین میان کشورهای توسعه‌یافته و فقیر وجود داشته باشد و تا زمانی که این توازن نسبی ایجاد نشود، همچنان نمی‌توانیم به پایان همه‌گیری امیدوار باشیم.

اظهارات اخیر تدروس آدهانوم بعد از آن مطرح می‌شود که آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا ابراز امیدواری کرده بود که ویروس کرونا به زودی به یک بیماری مشابه سرماخوردگی تبدیل شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل