رویداد های اخیر

سازمان عفو بین الملل از تلاش‌های حکومت برای  تامین امنیت خبرنگاران انتقاد میکند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۰)

سازمان عفو بین الملل روز گذشته (دوشنبه، ۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از حکومت افغان خواسته تا اقدامات بیشتر برای تامین امنیت خبرنگاران افغان بردارد.

این در حالی است که سال گذشته خورشیدن خونین ترین سال برای ژورنالیستان افغان بوده است.

به اساس گزارش‌ها در سال گذشته یما سیاوش، مجری پیشین برنامه‌های سیاسی طلوع نیوز، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی ، رحمت الله نیکزاد، رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی، بسم الله عادل ایماق، مسوول رادیو صدای غور، مرسل وحیدی، کارمند رسانه‌ی، سعدیه سادات، کارمند رسانه‌ی، طاهر خان، ملاله میوند، مجری تلویزون انعکاس در ننگرهار، میر واحد شاه ضمیر امیری، خبرنگار، شفیق ذبیح و احمد خان نوید، کارمند رسانه‌ی کسانی استند که در جریان یک سال گذشته جان‌های شان را از دست داده اند که بیشتر آنان بر اثر حمله‌های هدفمند بوده است.

سازمان عفو بین الملل در یک اعلامیه گفته که ” تقریبا همه قتل‌های که توسط افراد مسلح ناشناس انجام شده است بررسی نشده اند. ده‌ها تن دیگر زخم برداشته اند، در حالیک ژورنالیستان به گونه منظم در رابطه به کارش تهدید و آزار و اذیت میشوند.”

این نهاد افزود:” روبرو شدن با این وضعیت وخیم است…  چندین ژورنالیست کشور را ترک کرده اند.” کمیته مشترک مصونیت از خبرنگان افغان که در سال ۲۰۱۶ برای حل مشکلات  امنیتی خبرنگاران تاسیس شده تلاش‌ها کمتری انجام داده تا این خشونت‌ها را مهار کنند. این نا امنی نه تنها زنده‌گی بلکه آینده رسانه آزاد و مستقل را نیز تهدید میکند.”

سمیرا حمیدی، یک عضو سازمان عفو بین الملل در آسیای جنوبی در این باره گفت:” ژورنالیستان افغان برای اجرای وظایف شان زنده‌گی خود را هر روز در خطر می اندازند.”

حمیدی افزود که تدابیر امنیتی برای مصونیت خبرنگاران  در افغانستان کافی نیست.

او در این باره گفت:” نبود مصونیت و تهدیدهای امنیتی نه تنها زنده‌گی بلکه آینده رسانه آزاد و مستقل را نیز تهدید میکند. کمیته مشترک حفاظت از خبرنگاران باید  گام‌های موثر بردارد تا ثابت بسازد که حمله بر خبرنگاران بدون مجازات نخواهند ماند.”

وی میگوید:” این کمیته مشترک باید تحقیق شفاف و موثر در باره قتل خبرنگاران انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که عاملان قتل‌های خبرنگاران به محاکم کشانیده میشود.”

این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته که وضعیت مطبوعات در افغانستان فاجعه بار است.

این سازمان افزوده که ۲۰ ژورنالیست و کارمند رسانه‌‌ی در شش ماه گذشته در ترورهای هدفمند قربانی شده و هشت تن دیگر بمشول چهار زن زخم برداشته اند.

این سازمان افزوده که در این مدت ۳۰ تن دیگر اخطار مرگ دریافت کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل